Berita Auto

Geely Preface 2023: Sedan dengan DNA Penuh Volvo


Dilancarkan sebagai pesaing Honda Accord dan Toyota Camry, sedan baharu Geely ini tampil dengan gaya dan teknologi terkini.

Geely kini memperkenalkan sedan terbaru mereka, Xingrui 2023 di China yang mempunyai rupa yang amat menyerupai sebuah Volvo. Sedan yang mempunyai DNA ‘Swede’ ini pertama kali diperlihatkan pada pertengahan 2020 dan banyak desas-desus menyebut ia mungkin akan ditanda sebagai Proton Perdana di Malaysia.

Geely-Preface_front-side-5.0

Untuk pengetahuan semua, Perdana sekarang adalah versi semula Honda Accord. Oleh itu, Preface ini menjadi pilihan yang tepat sebagai pengganti. Di China, sedan ini lebih dikenali sebagai Xingrui dan dijangka akan diperkenalkan di pasaran ASEAN.

Reka bentuk Geely Preface dipersembahkan untuk bersaing dengan model-model ternama seperti Honda Accord dan Toyota Camry. Namun, kedua-dua sedan ini kini menuju ke arah persaraan di Malaysia. Geely berharap dengan menawarkan harga yang lebih berpatutan berbanding pesaingnya, mereka akan mampu menarik lebih ramai pelanggan dengan ciri-ciri hebat dan reka bentuk yang menarik.

Geely-Preface_bose-3.0

Untuk tahun model 2023, Geely Preface mengalami sedikit perubahan pada reka bentuk luarannya. Gril Preface kini telah ditukar daripada reka bentuk Expanding Cosmos kepada reka bentuk Energy Pulse seperti model Emgrand. Enjin itu turut menampilkan enjin petrol turbo 2.0 liter yang dibangunkan oleh Volvo Cars.

Enjin ini mampu menghasilkan 187 tenaga kuda pada 4,700 rpm dan tork 300 Nm antara 1,400 hingga 4,000 rpm. Tenaga ini disalurkan melalui transmisi dual-clutch tujuh kelajuan yang dibangunkan oleh Geely sendiri.

Geely-Preface_screen-2.0

Saat anda melangkah masuk, anda akan disambut dengan dua skrin besar di papan pemuka, dengan sistem infotainment sentuh 12.3 inci dan paparan instrumen digital penuh informasi. Antara ciri-ciri menarik Preface termasuk kamera 360 darjah, kawalan kruise adaptif, tempat letak kereta autonomi, brek kecemasan autonomi, dan bantuan jalur.

Sedan terbaharu ini dibina secara eksklusif di “5G Connected Factory” Geely Auto. Kilang ini mampu menghasilkan satu kereta api setiap 30 minit. Proses pembinaan kereta adalah sangat automatik dengan lorong pemasangan automatik 100% dan kehadiran Kenderaan Berpandu Automatik (AGV) yang bergerak ke seluruh kilang untuk menghantar panel dan bahagian ke bahagian berbeza kilang.

Geely-Preface_front-1.0

Terus Terang: Pengenalan Geely Preface ini menunjukkan evolusi dalam industri automotif, dengan kombinasi reka bentuk menarik, teknologi canggih, dan harga yang berpatutan. Sebagai penggemar kereta, kami di Gohed Gostan sangat bersemangat melihat bagaimana Preface ini akan diterima di pasaran Malaysia.

Previous post

Tragedi Konvoi Motosikal di Felda Jengka: Tiga Sahabat Meninggal Dunia

Next post

JPJ Kutip Lebih RM20 Juta Dari Plat Nombor M_M

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *