Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Voyah Free: SUV Elektrik Dengan Julat 1,221KM

Pembaharuan hebat, julat luar biasa: Apa yang perlu anda ketahui tentang Voyah Free yang baru?

Memperkenalkan Voyah Free, sebuah SUV elektrik dari China yang kini menjadi bualan industri automotif. Dilancarkan dengan gaya dan inovasi, SUV ini mencipta ombak besar di pasaran dengan julat pemanduan CLTC sejauh 1,221km! Dengan keupayaan sebegitu, pertanyaan besar di hati kami – adakah Malaysia akan melihat kehadiran SUV luar biasa ini di jalan raya kita?

Sekilas pandang, keunikan Voyah Free yang paling mencuri tumpuan ialah skrin retractable terlebar di dunia pada 1.066m. Selain daripada skrin luar biasa tersebut, ia juga dilengkapi dengan suspensi udara yang membolehkan penyesuaian ketinggian sehingga 100mm. Tambah lagi, dengan tambahan 10,000 yuan (sekitar RM6,382), pelanggan boleh memiliki pakej memandu pintar Apollo seumur hidup.

Jika anda fikir itu sahaja, anda salah! Harga permulaan untuk Voyah Free hanya 266,900 yuan (USD36,660). Jika anda bandingkan dengan versi terdahulu yang mempunyai unit kuasa yang sama, ini merupakan penurunan harga yang cukup mengejutkan. Namun, walaupun harganya lebih rendah, rekaannya jauh lebih berani dengan bumper yang lebih agresif dan besar serta spoiler depan yang menarik.

Voyah Free EV 1.0

Tidak lupa, lampu hadapan yang kini dihubungkan dengan unit LED yang melintasi gril, memberikan tampilan yang lebih modern. Rekaan gril telah diperbaharui dan ia kini tanpa plating chrome. Ia juga dilengkapi dengan rim lima-spoke berwarna hitam yang menambah tampilan agresif di bahagian depan.

Namun, bukan sahaja bahagian luar yang menarik. Interiornya juga telah diperbaharui dengan terowong pusat yang direka semula dan tampilan yang lebih kemas. Terdapat dua tapak pengisian tanpa wayar, pemegang cawan dan barisan butang fizikal yang rapi. Pemilih gear kini telah dipindahkan dari terowong pusat ke tiang stereng dan ada tiga skrin 12.3 inci dengan satu skrin sentuh tambahan untuk baris kedua.

Voyah Free dikuasakan oleh enjin petrol turbo 1.5 liter yang menghasilkan 150hp. Ia bertindak sebagai generator, mengisi bateri atau memindahkan tenaga terus kepada motor elektrik. Ini membawa kepada output kuasa keseluruhan 480hp dan tork 720Nm. Kesimpulannya, SUV ini mampu mencapai laju 100km/j dalam masa 4.8 saat sahaja. Kelajuan tertinggi terhad kepada 200km/j.

Bateri yang digunakan pada Voyah Free adalah unit ternari 39.2 kWh dari CATL. Ini bermakna, kereta ini mampu berjalan sejauh 210km hanya dengan tenaga elektrik dalam satu casan. Apabila digabungkan dengan enjin, julatnya meningkat menjadi 1,221km, berkat tangki bahan api 56 liter.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada carnewschina Artikel penuh berkenaan dipautkan di sini.

Terus Terang: Dengan spesifikasi yang mengagumkan dan reka bentuk yang menarik mata, kami berharap melihat SUV ini di Malaysia. Namun, pertanyaan besar yang masih berlegar – bila?

Previous post

Lamborghini Lanzador: Harapan Baru dalam Era Elektrik

Next post

Trak Pikap Mahindra Teknologi Canggih Reka Bentuk Menarik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *