Kereta Terbang

Honda dan eVTOL: Penerbangan Masa Depan, Bukan ‘Syarikat Penerbangan’

Honda Berusaha untuk Mobiliti Udara dengan Pembangunan eVTOL: Keselamatan, Julat 400km dan Kesan terhadap Industri Automotif

Honda-eVTOL-flying-car-5.0

Honda, sebuah syarikat yang terkenal dengan inovasi dalam industri automotif, kini bergerak ke arah penerbangan dengan membangunkan apa yang dikenali sebagai ‘pesawat berlepas dan mendarat menegak elektrik’ atau ‘electric vertical take-off and landing aircraft’ eVTOL. Namun, mereka tidak suka apabila kita memanggilnya ‘kereta terbang’.

Mengapa Honda Memilih eVTOL?

Dalam era di mana industri automotif berubah dengan teknologi hijau dan elektrik, Honda telah melangkah ke hadapan dengan pembangunan eVTOL. Tetapi mengapa syarikat berminat dengan eVTOL sedangkan mereka belum beralih sepenuhnya kepada kereta elektrik?

Honda-eVTOL-flying-car-body 6.0

Menurut En. Shun Kawabe dari Honda R&D, yang mengetuai pembangunan eVTOL, teknologi ini adalah sebahagian daripada ekosistem mobiliti baharu yang sedang dibina oleh Honda. Melalui eVTOL, Honda percaya mereka akan dapat menyediakan rangkaian perkhidmatan mobiliti yang lebih luas dan bersedia untuk masa hadapan.

Mengapa Bukan ‘Kereta Terbang’?

Istilah ‘kereta terbang’ mungkin terdengar menarik dan memberi inspirasi, tetapi En. Kawabe menjelaskan bahawa mereka mahukan pendekatan yang serius dan tidak mahu ia hanya menjadi hanya mimpi. Ironinya, slogan Honda sendiri ialah ‘The Power Of Dreams’. Jadi, walaupun ia berbeza dengan slogan itu, Honda ingin menekankan bahawa eVTOL bukanlah sesuatu yang hanya mimpi hebat tetapi realiti yang akan datang.

Honda-eVTOL-flying-car-body 7.0

Bagaimana eVTOL Honda Akan Berbeza?

Honda menitikberatkan aspek keselamatan dalam reka bentuk eVTOL mereka. Dengan lapan rotor untuk pelancaran dan pendaratan serta dua motor untuk propulsi, eVTOL ini akan dilengkapi dengan pelbagai sistem kegagalan dan lebihan. Selain itu, ia akan menggunakan gas turbin generator, yang akan memberikan julat maksimum 400km, jauh lebih panjang daripada jika ia hanya dikuasakan bateri.

Honda eVTOL 4.0

Kerjasama dan Cabaran

Honda menyedari bahawa pembangunan eVTOL bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan sendirian. Mereka menekankan kerjasama antara syarikat swasta dan entiti awam dalam pembangunan eVTOL, suatu pendekatan yang masuk akal dan selari dengan industri penerbangan. Cabaran seperti kawalan penerbangan, prestasi aerodinamik, prestasi alam sekitar, operasi automatik, pengurusan haba, berat, dan kos masih perlu diatasi.

Honda sedang menuju ke arah masa depan mobiliti dengan langkah berani ke dalam dunia eVTOL. Dengan penekanan pada keselamatan, julat yang luas, dan kerjasama antara entiti swasta dan awam, mereka bersedia untuk mengubah cara kita bergerak dalam dunia yang semakin berkembang ini.

Dalam kata-kata Mr. Kawabe, ini bukan tentang mengejar mimpi tetapi membina penyelesaian praktikal. eVTOL Honda mungkin masih dalam peringkat awal pembangunan, tetapi impaknya kepada industri automotif dan cara kita bergerak mungkin akan terasa dalam tahun-tahun yang akan datang.

Previous post

Kemenangan Berturut-turut Honda di Suzuka 8 Hours 2023

Next post

Maserati GranCabrio Generasi Terbaru: Apakah Ia Akan Sampai ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *