Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SUV Elektrik Chery eQ7 dengan Jarak 512KM: Untuk Malaysia?

Chery eQ7: SUV Elektrik dengan Jarak Menakjubkan 512KM – Peluang Membentuk Masa Depan Kenderaan Elektrik di Malaysia

Selepas melancarkan dua model bertenaga petrol dengan jayanya di Malaysia, terdapat kemungkinan Chery akan membawa model elektrik seterusnya ke negara ini. Kami mendapat berita bahawa versi pengeluaran massa pertama bagi SUV elektrik Chery eQ7 secara rasmi telah mula beroperasi pada 12 Julai 2023.

Menariknya, nama eQ7 hanyalah sementara, dan ia merupakan kenderaan ke-660,000 daripada Chery New Energy yang secara rasmi telah meluncur dari talian pengeluaran. Nama sebenar akan didedahkan dalam masa terdekat sebagai sebahagian daripada kempen penamaan di mana Chery membiarkan orang ramai membantu menamakan kenderaan elektrik ini.

SUV eQ7 dari Chery mengadaptasi bahasa reka bentuk yang dikenali sebagai “Super Digital”, dengan lampu hadapan yang licin, lampu belakang through-type, dan bumbung terapung tetapi masih mengekalkan pemegang pintu tradisional. Ukuran Chery eQ7 panjang 4,675mm, lebar 1,910mm, tinggi 1,660mm, dan jarak roda 2,830mm.

Lebih penting lagi, Chery eQ7 dikuasakan oleh motor pacuan roda belakang 155kW dan bateri fosfat besi litium yang memberikan SUV ini kelajuan maksimum 180km/h. Menurut maklumat pernyataan sebelum ini, eQ7 juga mempunyai jarak pelayaran elektrik sepenuhnya sejauh 512 km. Ini pastinya akan menjadi tarikan untuk pembeli EV di Malaysia.

Dalaman Chery eQ7 serba canggih dan berteknologi tinggi. Ia menampilkan reka bentuk paparan infotainment dan paparan pemandu digital berlayar ganda serta stereng beralas rata. eQ7 juga termasuk kawalan suara, pencahayaan sekitar 64 warna, sistem penapisan udara, kawalan suhu automatik, dan lebih daripada 20 fungsi bantuan pemanduan tahap 2 yang canggih.

Chery eQ7 EV SUV 1.0

Kerusi juga datang standard dengan pemanasan, ventilasi, urutan, dan sandaran kaki yang boleh diselaraskan secara elektronik menjadikan Chery eQ7 lebih daripada cukup premium untuk bersaing dengan EV lain di pasaran sambil tetap selamat dan mampu milik. Jadi, adakah anda semua berpendapat eQ7 akan berjaya dalam jualan di sini? Kami rasa begitu.

Sebelum ini, Chery berjaya melancarkan model bertenaga petrol di Malaysia dan dalam masa yang sangat singkat, jenama ini telah melakukan beberapa kejayaan yang benar-benar menakjubkan dan bahkan melebihi angka jualan yang dijangka. Memandangkan jenama ini telah melancarkan dengan dua unit bertenaga petrol, adakah ia akan menawarkan EV seterusnya?

Harga bermula dari sekitar 150,000 yuan (USD20,900) dan dijangka akan dilancarkan pada akhir tahun ini. Dengan populariti Omoda 5, eQ7 boleh menjadi hit besar seterusnya dari Chery Malaysia.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada CarNewsChina dan artikel penuh mereka di sini.

Previous post

Geely dan DRB-HICOM Bersatu Tangan Tarik Pelaburan ke AHTV

Next post

Ketundaan Nissan Ariya: Bila EV Crossover Ini Bakal Tiba di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *