Gaya Hidup

Kemenangan Ikram Haizammuri di BMW Shorties 2023

Menerangi Realiti Masyarakat Luar Bandar

Karya Ikram Haizammuri, ‘All Who Leave Go There’, Raih Hadiah Utama BMW Shorties 2023: Melukis Gambaran Kehidupan Masyarakat di Projek Perumahan Kerajaan

The-poignant-‘All-Who-Leave-Go-There-by-Ikram-Haizammuri-wins-the-Grand-Prize-Award-at-the-BMW-Shorties-2023
Fabian Loo, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Faizal Noar, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Ikram Haizammuri
Bryan Sim, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Chew Boon Wai, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Sashi Ambi
Mohd Hanif Fikri, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Palani Veloo, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Putra Adib, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
Wong Ga Dong, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023
U Wang, BMW Shorties Top 10 Finalist 2023

Dalam landskap seni perfileman dan budaya kreatif tanah air, acara yang selalu menjadi tumpuan ialah pertandingan BMW Shorties – inisiatif kreatif yang paling berprestij dan mempunyai sejarah anjuran terlama di Malaysia. Acara ini dianjurkan bersama dengan Festival Filem Antarabangsa Malaysia (MIFFest) dan pada tahun ini, juara pertandingan tersebut adalah Ikram Haizammuri dengan karya beliau, ‘All Who Leave Go There’.

‘All Who Leave Go There’ merupakan sebuah cerita pendek 12 minit yang menceritakan tentang kehidupan warga Malaysia di projek perumahan bantuan kerajaan di kawasan luar bandar. Film ini melukis gambaran bagaimana komuniti tersebut jauh terpisah dari hiruk pikuk kehidupan bandar. Mengisahkan watak utama, Ady dan rakan-rakannya, cerita ini menunjukkan usaha mereka untuk berubah dan meningkatkan keadaan hidup mereka.

Hasil kerja luar biasa Ikram dalam filem ini telah memberinya Hadiah Utama BMW Shorties 2023, yang merupakan sebuah geran produksi bernilai RM80,000. Panel juri yang terdiri daripada tokoh industri kreatif seperti Sun-J Perumal, Ko-chin Chen, Tunku Mona Riza, Ghazi Alqudcy, dan Jasmin Suraya Chin telah memilih karya ini sebagai pemenang.

Ikram Haizammuri, seorang lulusan Multimedia University (MMU), memiliki latar belakang dalam bidang pascaproduksi dan terutama dalam Kesan Visual. Keterampilan dan pengalaman yang diperolehnya dalam pembuatan filem telah membantunya untuk menciptakan karya ini yang memenangkan hati juri.

‘All Who Leave Go There’ menerima pujian dari para juri untuk cara cerita utamanya disampaikan, termasuk sinematografinya yang menarik dan persembahan dari para pelakon. Mengesahkan pujian tersebut, Ikram juga merangkul Anugerah Pengarah Terbaik.

The-poignant-‘All-Who-Leave-Go-There-by-Ikram-Haizammuri-wins-the-Grand-Prize-Award-at-the-BMW-Shorties-2023

Tunku Mona Riza, seorang pengarah yang ternama dan merupakan juri BMW Shorties, berkata, “Saya amat kagum dengan pendekatan yang diambil Ikram dalam mengarahkan ‘All Who Leave Go There’. Penonton dapat melihat komitmen pengarah dalam menggambarkan sebuah cerita mengenai realiti masyarakat luar bandar, yang diperlihatkan oleh watak-wataknya yang mencoba mengubah perspektif mereka dan memperbaiki situasi masing-masing.”

Di pihak lain, juri dan ‘auteur’, Ghazi Alqudcy berkongsi, “Semasa menilai penyertaan yang diterima untuk edisi BMW Shorties tahun ini, saya merasa bangga dan kagum atas daya kreativitas dan semangat yang ditunjukkan oleh bakat-bakat kreatif muda di Malaysia. ‘All Who Leave Go There’ membuktikan bakat pengarahan yang dimiliki oleh anak muda kita.”

Menyambung tema kolaborasi dan perkembangan, BMW Shorties bertujuan untuk menciptakan ruang dinamis bagi bakat-bakat kreatif berkembang. Untuk edisi tahun 2023, tema EVOLVE telah dipilih untuk merayakan dua dekade kehadiran BMW Group di Malaysia dan memperlihatkan bagaimana mereka berhasil mengatasi cabaran dan beradaptasi dengan inovasi untuk para pelanggan mereka di Malaysia.

Melalui BMW Shorties, kita mendapat peluang untuk menyaksikan kebolehan bakat-bakat kreatif tempatan melalui filem seperti ‘All Who Leave Go There’, dan kita menantikan lebih banyak kisah inspirasi dan pengaruh yang akan ditampilkan dalam masa depan.

Tonton di sini: www.youtube.com/user/bmwshortiesmy

Ikuti BMW Shorties di pautan-pautan ini:

www.bmwshorties.com.my

www.facebook.com/bmwshorties

www.instagram.com/bmwshorties

Previous post

Pengalaman Mengejutkan di REDLINE Fitness Games

Next post

Volvo Car Financial Services Tawar Diskaun RM20,000 Ke Arah Pemilikan EV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *