Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Hyundai IONIQ 6, Kereta Elektrik Dunia Tahun 2023 Dilancarkan di Malaysia

IONIQ 6, sebuah ikon dalam garis kereta elektrik Hyundai, kini hadir di Malaysia dengan dua varian: Max RWD dan Max AWD.

Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) secara rasmi telah melancarkan sedan Hyundai IONIQ 6 di Malaysia. Sedan elektrik yang memenangi tiga anugerah global prestij – Kereta Dunia Tahun 2023, Kereta Elektrik Dunia Tahun 2023 dan Reka Bentuk Kereta Dunia Tahun 2023 – ini merupakan model kedua dalam siri IONIQ Hyundai dan juga penerima kedua tiga anugerah Kereta Dunia yang disebutkan sebelum ini selepas IONIQ 5 pada tahun 2022.

IONIQ 6 mewakili kemuncak terkini dalam barisan kereta elektrik Hyundai dari segi teknologi, julat, kecekapan, dan prestasi. Ini berkat Pelantar Modular Global Elektriknya (E-GMP) yang terkini. Salah satu ciri utama yang membuat IONIQ 6 menonjol adalah seni binanya yang beroperasi pada voltan 800, membolehkan ia menerima hingga 350 kW pengecasan DC. Ini memungkinkan masa pengecasan dari 10% hingga 80% dalam hanya 18 minit, menjadikannya salah satu EV yang mengisi daya paling cepat di dunia.

Dua varian Hyundai IONIQ 6 ditawarkan di Malaysia – Max RWD dan Max AWD, yang pada dasarnya merupakan masing-masing versi motor tunggal dan motor dwikutub. Kedua-duanya dikuasakan oleh bateri polimer litium berkapasiti tinggi 77.4 kW, menghasilkan julat WLTP yang mengagumkan sebanyak 614 km (Max RWD) dan 519 km (Max AWD). Dengan motor elektrik di setiap gandar, Max AWD memiliki jumlah kuasa 239 kW dan tork 605 Nm, menjadikannya mampu mencapai 100 km/j dari rehat dalam hanya 5.1 saat.

Daripada segi reka bentuk, IONIQ 6 membawa perubahan yang segar dan unik. Dengan profil fastback dan bentuk yang berliku, hasil daripada pengujian terowong angin yang intensif, IONIQ 6 mencapai pekali seret yang sangat rendah sebanyak 0.21. Ini bukan sahaja menjadikannya kereta Hyundai yang paling aerodinamik sepanjang masa – tetapi juga salah satu kenderaan paling aerodinamik yang dijual hari ini.

IONIQ 6 juga menawarkan retrofuturisme melalui pencahayaan Parametric Pixel – cap dagangan IONIQ – yang terdapat di banyak tempat termasuk lampu depan dan belakang, lampu brek ketiga yang dipasang pada spoiler belakang dan juga pada stereng. Interior ‘mindful cocoon’ menampilkan dua skrin 12.3 inci yang disambungkan tanpa cela, konektiviti Android Auto dan Apple CarPlay, pengecasan telefon tanpa wayar, bahan-bahan mesra alam, dan pencahayaan ambient berwarna-warni.

Daripada segi keselamatan, IONIQ 6 yang mendapat penarafan lima bintang Euro NCAP menampilkan tujuh beg udara (termasuk beg udara pusat depan) dan suite lengkap sistem keselamatan aktif Hyundai SmartSense sebagai standard. Suite ini termasuk Bantuan Tempat Letak Kereta Pintar Jauh, yang membolehkan pemandu memanipulasi kereta ke hadapan dan belakang dari jarak jauh – berguna untuk memasuki dan keluar dari ruang letak kereta yang sempit serta membuat penyesuaian letak kereta kecil.

Ciri inovatif lain dari IONIQ 6 adalah Kenderaan-ke-Beban (V2L), yang mengubah kereta menjadi powerbank mudah alih. Melalui dua lubang keluaran elektrik (satu di dalam dan satu di luar), IONIQ 6 boleh mengecas dan memberi kuasa kepada pelbagai peranti dan peralatan, dari laptop dan televisyen hingga peralatan perkhemahan dan motosikal elektrik.

IONIQ 6 ditawarkan pada harga, di jalan sebelum insurans, pada RM289,888 untuk varian Max RWD dan RM319,888 untuk varian Max AWD, termasuk waranti bateri lapan tahun/160,000 km. Untuk tambahan RM10,000, waranti kenderaan standard boleh dinaiktaraf kepada lima tahun/100,000 km, dan disertakan dengan ini adalah tiga tahun/50,000 km perkhidmatan percuma.

Mari semua mengalami IONIQ 6 di paultan.org Electric Vehicle Expo (EVx) pada Sabtu dan Ahad ini di Pusat Konvensyen Setia City. Kemasukan adalah percuma. Sementara itu, The IONIQ 6 Experience, yang terletak bersebelahan di Bangunan Ballroom, akan menawarkan test drive dan pengalaman yang lebih mendalam dan eksklusif secara keseluruhan.

Tempah Hyundai Ioniq 6 di mana-mana cawangan jualan Hyundai yang sah di seluruh negara atau pada platform tempahan dalam talian yang dipautkan di sini.

Previous post

AstraZeneca dan Sime Darby Motors Bina Kerjasama Istimewa

Next post

Mobiliti Bandar Masa Depan: Persembahan Perdana smart #1

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *