Berita Auto

Honda WR-V: Lebih Hebat Daripada yang Disangka

Pengaruh Honda WR-V di Malaysia: Perubahan Strategik dalam Segmen Kenderaan Bukan Nasional

Awal minggu ini, Honda melancarkan model WR-V yang baharu di Malaysia dan mengejutkan pasaran dengan harga penuh spesifikasi sebanyak RM107,900. Mungkin pada awalnya ia tidak kelihatan seperti tawaran abad ini, tetapi setelah analisis sedikit, kita boleh melihat mengapa ini adalah perkara besar dalam pasaran Malaysia.

Honda-WR-V_BKK-Pre-launch-drive-2.0

Honda WR-V menandakan perubahan dalam strategi produk. Model ini menggantikan BR-V di Malaysia dan jurutera yang menciptanya telah memberitahu kami bahawa kedua-dua produk tersebut berkongsi casis yang sama dengan modifikasi setelah B-pillar. Honda Malaysia faham bahawa BR-V mungkin menghadapi masa yang sukar bersaing dengan Perodua Alza dan Toyota Veloz, jadi ia memutuskan untuk memberi tumpuan kepada segmen baru.

Dengan WR-V, Honda Malaysia telah melihat bahawa terdapat banyak pembeli yang hanya mahu bentuk SUV. Kebanyakan pesaing lambat bertindak kepada perubahan dalam selera pelanggan ASEAN ini. Honda telah melonjak dan memberikan alternatif kepada City dan City Hatchback dengan WR-V. Ia berukuran sama, dengan powertrain yang telah terbukti dan efisien dan juga dengan peralatan terkini dan sistem bantuan pemandu canggih.

Harga dan nilai sebenarnya bagus untuk tahun 2023. HR-V sebelumnya bermula pada kira-kira RM99,000 dan merupakan kejayaan semalaman di Malaysia kerana ia tidak mempunyai persaingan. Banyak pembeli adalah individu, pasangan dan keluarga yang sangat kecil. Sekarang HR-V yang baru telah naik harga dan dengan itu WR-V telah muncul untuk mengambil alih pada harga yang sama.

Ya, anda boleh mendapatkan model asas WR-V pada RM90K, tetapi kami menjangka WR-V spesifikasi E sebanyak RM96K adalah tempat di mana lebih banyak pembeli akan ‘memulakan’ perjalanan mereka. Sebenarnya, Honda mengatakan bahawa 43% daripada tempahan yang mereka kumpul sebelum pelancaran adalah untuk model RS spesifikasi teratas dan mereka mengharapkan ini akan menjadi 60% daripada jualan bulanan untuk BR-V. Dengan harga kurang dari RM110K, WR-V RS adalah nilai yang cukup baik dalam ekonomi ini, mengingat berapa banyak peralatan yang ia bawa untuk orang yang tidak memerlukan kenderaan yang lebih besar.

Satu lagi perkara untuk dipertimbangkan adalah fakta bahawa UMW Toyota dan TC Euro Cars belum memperkenalkan sebarang model SUV atau crossover berhampiran tanda harga RM100,000. Sebenarnya, satu-satunya jenama Jepun dengan entri serupa adalah Mazda dengan CX-3. Dan dalam kes mereka, ini adalah model asas yang bermula pada RM108K di mana SUV kecil penuh spesifikasi Honda sepenuhnya dilengkapi pada harga itu.

Honda-WR-V-Bangkok-Drive_Day2 1.0

Toyota mungkin boleh memperkenalkan Raize di sini, tetapi ia akan menjadi penjualan yang sukar berbanding dengan Perodua Ativa, yang pada dasarnya adalah kereta yang sama dengan beberapa perisa Toyota. Nissan mungkin boleh memperkenalkan Kicks, tetapi memilih untuk memberi tumpuan kepada sumber lain. Sebagai untuk Kia, mereka mempunyai Seltos sebelum Naza menyerahkan pemerintahan dan Hyundai juga belum membawa apa-apa yang kompak dan berharga dengan bentuk SUV. Tanpa pesaing dari segmen jenama bukan nasional, Honda bebas untuk meneroka kemungkinan segmen pasaran ini untuk waktu yang lama.

Previous post

Prototaip Polestar 5 Dikesan Sebelum Tarikh Pelancaran Rasmi 2024

Next post

Chery Capai 3,000 Unit Dalam Tempoh 10 Hari Selepas Pelancaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *