Berita Auto

Chery Tiggo 8 Pro SUV, Menyusul Ke Malaysia Dari RM165,000

Tiggo 8 Pro Akan Bersaing Dengan Proton X90 SUV Baharu Dilancarkan

Mari kita semua berkenalan dengan rakan baharu di dunia SUV, Chery Tiggo 8 Pro. Ya, kami tahu apa yang anda fikirkan – apa tu? Ya, itu sebabnya kita di sini untuk menjelaskan semuanya untuk anda.

Untuk mulanya, Chery bukanlah jenama baharu di industri automotif. Tetapi, ia kini mahu menggegarkan pasaran Malaysia dengan pelancaran dua SUV baharu mereka pada Julai 2023 – Tiggo 8 Pro dan Omoda 5. Yang menariknya, kedua-dua model ini datang dengan harga yang sangat kompetitif.

Chery Tiggo 8 Pro direka untuk bersaing dengan Proton X90 yang baharu saja dilancarkan. Dan ianya bukanlah persaingan sembarangan, kerana Proton X90 sendiri adalah pesaing kuat dalam segmen ini, dan Tiggo 8 Pro ingin merampas takhta itu. Jadi, bagaimana Chery berhasrat untuk melakukan itu? Dengan menawarkan lebih banyak kepada pengguna, tentu saja.

Chery-Tiggo-Pro-price-from-RM128k 1.0

Dengan enjin 2.0L turbocharged direct injection yang telah memenangi anugerah, Tiggo 8 Pro pasti akan mengejutkan kita semua. Enjin ini, yang dikenali sebagai ‘China Heart’, mampu menghasilkan 254PS pada 5,500rpm dan tork yang mengagumkan 400Nm dari 2,000 hingga 4,400rpm. Bukan itu sahaja, enjin ini juga dikendalikan oleh kotak gear dual clutch 7 kelajuan dan datang dengan pemilih mod memandu yang menawarkan Mod Standard, Eco dan Sport.

Sesungguhnya, ia bukan hanya tentang kuasa. Ia juga tentang keselamatan. Chery Tiggo 8 Pro menawarkan sejumlah ciri keselamatan seperti 6-airbags, Traction Control (TCS), Roll Stability Control (RSC), ISOFIX sebagai standard, Lane Departure Warning (LDW), Automatic Cruise Control, Automatic Emergency Braking (AEB), Traffic Sign Recognition (TSC), Intelligent High-beam Control (IHC), Blind Spot Monitoring (BSD), Front Collision Warning (FCW) dan Brake Override System (BOW).

Namun apa yang benar-benar membuat Chery Tiggo 8 Pro menonjol adalah jaminan kilang selama 10 tahun atau 1,000,000 kilometer yang ditawarkan oleh Chery. Pada masa ini, tiada pengeluar auto lain yang menawarkan jaminan sebegitu luas.

Walaupun belum disahkan jika pembeli Chery di Indonesia dan Malaysia akan diberikan jaminan yang sama seperti pembeli di Afrika Selatan, tetapi ia jelas menunjukkan betapa yakinnya Chery dengan produk mereka.

Soalannya kini, adakah anda sedia untuk Chery Tiggo 8 Pro? Sebab kami di sini sudah tidak sabar menunggu!

Previous post

Mitsubishi Bakal Melancarkan SUV Kompak Baharu + Sistem Audio Yamaha

Next post

Mitsubishi Outlander PHEV Generasi Keempat Dikesan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *