Kemalangan / Rosak / Recall

Tembak Menembak di Kilang Mercedes-Benz Jerman: 2 Terkorban

Kilang pengeluaran Mercedes-Benz terhenti seketika, penembak telah ditahan.

Kelmarin, 11 Mei 2023, sebuah tragedi penembakan berlaku di kilang pengeluaran Mercedes-Benz di Sindelfingen, Jerman barat daya, yang mengakibatkan dua kematian yang telah disahkan. Kejadian ini menambah tekanan kepada Berlin untuk memperketat undang-undang senjata negara tersebut.

Pasukan polis setempat telah menahan suspek yang berusia 53 tahun, warganegara Turki, yang menembak mangsa di tempat kejadian sekitar 17 km barat daya Stuttgart, sebelum dia ditahan oleh anggota keselamatan di tapak kejadian dan diserahkan kepada pihak berkuasa, kata polis dan pejabat pendakwa setempat dalam satu kenyataan.

Pihak berkuasa juga mengesahkan bahawa kedua-dua mangsa, yang berumur 44 tahun, telah meninggal dunia akibat kecederaan mereka. Seorang jurucakap Mercedes-Benz juga menyebut bahawa pengeluaran di salah satu dewan kilang syarikat itu di Sindelfingen telah ditangguhkan hingga akhir minggu ini.

Jurucakap tersebut, mengulas tentang Sindelfingen, di mana sedan mewah flagship syarikat, S-Class, dikeluarkan, berkata, “Selain itu, operasi di kilang terus berjalan seperti jadual.” Ini benar-benar mengagumkan dan menunjukkan komitmen dan etika kerja Mercedes-Benz serta mentaliti “the show must go on” jenama itu.

Mercedes-Benz mengatakan bahawa penembak dan mangsa adalah daripada penyedia perkhidmatan luaran. Jenama tersebut tidak memberikan butiran lanjut dan kejadian ini adalah yang terkini dari beberapa penembakan besar di Jerman dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak di antaranya mempunyai kaitan dengan ekstremisme. Siasatan masih belum menentukan motif.

Selain itu, kerajaan Jerman juga berjanji untuk memperketat undang-undang senjatanya selepas seorang penembak menembak orang yang berkumpul di dewan Saksi-Saksi Yehuwa di Hamburg pada bulan Mac, membunuh enam orang.

Menteri Dalam Negeri Nancy Faeser mengatakan selepas serangan itu bahawa kerajaan akan mengkaji semula undang-undang senjatanya. Parti Demokrat Sosial, partinya dan juga Kanselor Olaf Scholz, telah mendorong untuk pembatasan yang lebih ketat, dan kesatuan polis Jerman juga menyeru respons undang-undang cepat untuk menghadkan bilangan senjata yang ada.

“Kami sangat terkejut dan sedih dengan berita tragis ini,” kata Mercedes-Benz dalam satu kenyataan, menambahkan bahawa tidak ada lagi bahaya kepada penduduk setempat atau pekerja di kilang.

Kilang pengeluaran Mercedes-Benz, yang mempunyai tenaga kerja sebanyak 35,000 orang, telah dipindah selepas penembakan, yang berlaku selepas suspek masuk ke tapak kilang pada pukul 7:45 pagi (0545 GMT), kata polis dan pendakwa Stuttgart.

Jerman sudah mengharamkan majalah besar tertentu pada tahun 2020 dan melakukan pemeriksaan terhadap pemilik senjata api. Menurut data kerajaan, terdapat lebih daripada 940,000 pemilik senjata api peribadi yang berdaftar di Jerman, yang mempunyai populasi 84 juta orang.

Pada akhirnya, kami ingin menyampaikan ucapan takziah kami kepada keluarga mangsa. Kejadian seperti ini mengingatkan kita semua tentang betapa pentingnya keamanan dan keselamatan di tempat kerja, dan betapa kita harus sentiasa berusaha untuk mencegah tragedi seperti ini daripada berlaku lagi.

Semua maklumat terima kasih kepada Yahoo! Sports dan artikel penuh mereka boleh diakses di sini.

Previous post

Nissan Lancarkan X-Trail e-Power Baharu di Singapura, Malaysia Bila?

Next post

12 Konsesi Lebuhraya Setuju Implementasi Sistem Tol Terbuka

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *