Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kereta Bandar Elektrik Microlino 2.0 EV, Diilhamkan Oleh BMW Isetta

Microlino EV comel ini juga mempunyai jarak jalan elektrik sekitar 230km

Kereta elektrik (EV) Microlino 2.0 yang kelihatan comel dan unik ini ialah kereta bandar elektrik yang sangat menawan, dengan kelajuan maksimum hanya 90 km/j dari enjin yang menghasilkan sekitar 23Ps kuasa, mempunyai jarak jalan elektrik sekitar 230km, berat hanya 496 kg dan diilhamkan oleh BMW Isetta 1955.

Akhirnya, Microlino 2.0 dilancarkan dalam bentuk akhirnya di IAA Mobility Show di Munich, dengan produksi dijadualkan bermula sebelum akhir 2021. Model ini akan datang dalam tiga versi, iaitu Urban, Dolce, dan Competizione, dan akan tersedia dengan tiga kapasiti bateri.

Lebih lagi, syarikat Swiss, Micro, pertama kali memperkenalkan Microlino pada tahun 2016 dengan rancangan untuk melancarkannya pada tahun 2018. Jelas, itu tidak berlaku jadi Microlino 2.0 yang diubahsuai muncul pada tahun 2020 dengan rangka unibodi gred automotif yang baharu menggantikan rangka tabung sebelumnya, sebuah pertama untuk segmen kuadrisikal berat.

Wim Ouboter, pengasas Microlino berkata, “Selepas beberapa tahun pembangunan dan lebih banyak cabaran daripada yang kami bayangkan, kami sangat bangga untuk menunjukkan versi siri Microlino untuk pertama kali.”

Reka bentuk Microlino 2.0 mengekalkan semua ciri prototaip sebelumnya tetapi memodernkan reka bentuk mengikut BMW Isetta dengan tambahan bar LED dan lampu depan bulat yang dipasang di cermin sisi. Pintu depan yang menjadi tanda tangan tidak lagi memiliki pemegang pintu dan dibuka dengan menekan butang, dan dilengkapi mekanisme penutup lembut.

Di dalam Microlino 2.0 terdapat ruang untuk 2 orang serta 230 liter ruang kargo. Interior yang direka semula juga dilengkapi dengan tiang stereng tetap, kerusi yang direka ergonomik, papan pemuka minimalis dengan paparan pemandu digital dan skrin sentuh pusat yang mengawal fungsi utama kereta.

Pembinaan unibodi kini telah meningkatkan kekakuan struktur Microlino 2.0 secara signifikan, menawarkan lebih banyak keselamatan dan pengalaman memandu yang lebih baik. Suspensinya juga sepenuhnya bebas dengan struts McPherson di depan dan belakang menggantikan setup push-rod/axle kaku pendahulunya.

Sistem kuasa Microlino 2.0 menghasilkan 17hp dan 118Nm tork, sehingga mencapai kuasa puncak 25hp. Berat kerb yang rendah kereta ini (435kg tidak termasuk bateri) juga bermaksud ia boleh memecut dari 0-50km/j dalam masa 5 saat hingga ke kelajuan maksimum 90km/j.

Microlino 2.0 juga tersedia dalam kapasiti bateri sama ada 6kWh, 10.5kWh dan 14kWh, yang ditranslasikan kepada jarak jalan elektrik 95km, 175km, dan 230km masing-masing. Bateri lithium-ion memerlukan 4 jam untuk mencapai cas dari 0 hingga 80 peratus.

Gambar dan maklumat terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Apabila kita bercakap tentang masa depan, Microlino 2.0 ini pasti menjadi pilihan yang menarik. Dengan kecomelan dan fungsi cemerlangnya, tidak ada keraguan bahawa kereta bandar elektrik ini akan menarik minat ramai. Sekarang, kita hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana respons pasaran terhadap model baharu ini. Sehingga itu, teruskan minat anda dalam dunia EV dan terus ikuti kami di Gohedgostan untuk berita auto terkini!

Previous post

Cukai Jalan EV Sedang Dalam Proses Penyempurnaan

Next post

Pengalaman Memandu Lexus RX 350 Luxury: Kecanggihan Bertemu dengan Elegan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *