Berita Auto

Cukai Jalan EV Sedang Dalam Proses Penyempurnaan

Pengguna Kenderaan Elektrik (EV) Malaysia Mungkin Akan Mendapat Struktur Cukai Jalan Baharu

Kerajaan Malaysia kini memiliki insentif kuat untuk kenderaan elektrik (EV) demi menggalakkan penggunaan. Salah satu insentif tersebut ialah pengecualian cukai jalan sementara untuk kenderaan elektrik sehingga akhir tahun 2025. Pada Februari 2023, portal berita automotif Paultan telah mengira cukai jalan yang akan dikenakan mulai tahun 2026 untuk EV yang kini dijual di Malaysia. Hasilnya cukup mengejutkan – banyak kenderaan elektrik premium secara teorinya akan menelan kos beribu-ribu Ringgit setahun untuk dijalankan secara sah.

Struktur cukai jalan kenderaan elektrik (EV)

Hari ini, Menteri Pengangkutan YB Anthony Loke menjawab soalan mengenai struktur cukai jalan EV. Beliau menyatakan beberapa perkara.

BYD-Atto3-Electric-SUV-Test-Drive 1.0

PUSPAKOM

Pertama, kadar cukai jalan yang dikira dan dikongsi secara online TIDAK disahkan secara rasmi oleh JPJ. Kami yakin pengiraan itu benar berdasarkan formulasi cukai jalan EV yang sedia ada oleh JPJ. Walau bagaimanapun, kenyataannya menunjukkan formulasi tersebut memang akan diperbaharui dan tidak boleh diharapkan lagi.

Perkara kedua yang perlu diperhatikan ialah kerajaan perpaduan ini memang menekankan kelestarian, jadi peningkatan penggunaan EV akan menjadi agenda dalam polisi akan datang.

YB Anthony Loke tidak berkongsi sebarang maklumat mengenai struktur cukai jalan EV yang akan datang, tetapi beliau menjamin media bahawa perkara ini akan dijadikan keutamaan. Para penjual EV juga terlibat dalam perbincangan, dan beliau faham kebimbangan pelanggan tentang berapa banyak cukai jalan yang akan mereka bayar mulai tahun 2026. Kemungkinan kita akan mendapatkan formulasi baharu secepat tahun ini. Beliau juga menyatakan akan bekerjasama dengan Kementerian Kewangan untuk insentif tambahan bagi penggunaan EV.

Pada pandangan kami, pengecualian duti eksais pada EV sudah cukup murah hati dan kita seharusnya memberi subsidi tambahan kepada kenderaan elektrik KECUALI jika ada rancangan jangka panjang untuk mengurangkan subsidi petrol secara menyeluruh kepada rakyat Malaysia.

Previous post

Tesla Berhenti Produksi Model S dan Model X Versi Kanan!

Next post

Kereta Bandar Elektrik Microlino 2.0 EV, Diilhamkan Oleh BMW Isetta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *