Aksesori / Produk / Alatan / MinyakPenyelenggaraan

Tip Keselamatan Tayar Mudah Untuk Perjalanan Raya dan Perlindungan Ekstra

Langkah mudah untuk memastikan tayar kereta anda selamat sepanjang perjalanan balik kampung Raya ini.

Sempena musim perayaan yang semakin hampir, ramai rakyat Malaysia bersiap sedia untuk pulang ke kampung halaman. Perjalanan balik kampung merupakan saat yang dinanti-nantikan oleh seisi keluarga, tetapi para pemandu pasti mempunyai kebimbangan tentang keselamatan perjalanan mereka. Sesak lalu lintas di lebuh raya semasa musim perayaan boleh mencabar, dan tidak semua orang akan mempunyai kereta baharu untuk perjalanan tersebut. Penyelesaian yang paling efektif dan berpatutan adalah menyelenggara kereta anda sebelum perjalanan dan memeriksa sama ada tayar perlu diganti, dipusing atau dilurus.

Berikut adalah beberapa petua keselamatan tayar yang mudah untuk perjalanan balik kampung Raya anda:

  1. Umur Tayar: Periksa nombor 4 digit pada tayar anda. Dua digit terakhir menunjukkan tahun pengeluaran tayar dan dua digit pertama menunjukkan minggu pengeluaran. Tayar boleh bertahan hingga 10 tahun, jadi jangan risau jika tayar anda berumur beberapa tahun. Apabila terdedah kepada cuaca panas dan lembap di Malaysia, disarankan untuk menukar tayar selewat-lewatnya pada tahun ke-5 penggunaan, walaupun jarak tempuh tidak banyak. Sesetengah jenama, seperti Continental, menawarkan jaminan 5 tahun dari tarikh pembelian, yang memberikan perlindungan tambahan.
  2. Kehausan Tayar: Periksa penunjuk kehausan dalam alur tayar. Jika tayar sudah haus hingga ke penunjuk, ini menandakan tayar perlu diganti. Untuk memanjangkan jangka hayat tayar, lakukan pusingan tayar setiap kali membuat pelarasan.
  3. Kerosakan Tayar: Tayar baru juga perlu diganti jika mengalami kerosakan semasa penggunaan. Sekiranya terdapat kerosakan besar pada tayar, terutamanya bahagian tepi, tayar baru diperlukan. Pelan Jaminan Keyakinan Total (TCP) dari Continental adalah penyelesaian yang baik untuk pemandu Malaysia yang sering memandu.

TCP memastikan penggantian tayar satu-satu jika tayar Continental baharu anda mengalami kerosakan tidak dijangka di jalan selepas pembelian. Pelan ini terpakai untuk saiz tayar 14 inci ke atas. Sebagai tambahan sempena musim Raya, Continental akan memberikan ganjaran e-dompet sebagai insentif tambahan atas pelan jaminan tayar yang komprehensif ini untuk semua tayar jenama Continental saiz 14 inci dan ke atas.

Manfaat utama TCP ini adalah Jaminan Risiko Jalan Raya, yang disertakan sehingga 12 bulan dari tarikh pembelian. Anda tidak perlu membeli tayar baru jika terjadi kemalangan risiko jalan raya seperti kerosakan akibat lubang, tertusuk objek tajam, atau kerosakan yang disebabkan oleh keadaan jalan yang buruk. Dalam erti kata lain, TCP berfungsi sebagai perisai pelindung untuk tayar anda. Lagi sekali, pertukaran tayar satu-satu dalam TCP ini tersedia untuk tayar kereta penumpang saiz 14 inci ke atas dari jenama Continental.

Jangan lupa, dari sekarang hingga 30 Jun, jika anda membeli set tayar baru, anda akan menerima ganjaran e-dompet TNG bernilai sehingga RM200 bergantung kepada saiz dan jumlah tayar yang dibeli. Muat turun aplikasi Conti TCP untuk mendaftar TCP dan menuntut e-dompet TnG sekaligus[1]. Jadi, jika anda mencari keyakinan tambahan dan mungkin kredit e-dompet TNG yang cukup untuk menampung kos tol musim Balik Raya ini, kini anda tahu bahawa anda harus mempertimbangkan tayar Continental.

Previous post

Rekod Pelaburan EV Hyundai: RM72.3 Bilion Menjelang 2030

Next post

BMW XM Label Red: Lebih Ekstrem dan Kuasa Lebih Tinggi

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *