Bisnes

Rekod Pelaburan EV Hyundai: RM72.3 Bilion Menjelang 2030

Hyundai bercita-cita untuk menghasilkan 3.64 juta kenderaan elektrik menjelang 2030

Hyundai Motor Group, salah satu pengeluar automobil terbesar di dunia, mengumumkan pelaburan besar-besaran sebanyak 24 trilion won (AS$18.14 bilion) dalam industri kenderaan elektrik (EV) Korea Selatan menjelang 2030. Langkah ini bertujuan untuk mengembangkan kehadiran kumpulan itu di pasaran EV yang berkembang pesat, yang dijangka mendominasi permintaan automotif global dalam jangka panjang.

Rancangan pelaburan oleh kumpulan itu, yang terdiri daripada Hyundai Motor Co, Kia Corp, dan Hyundai Mobis Co Ltd, berlaku ketika Presiden Yoon Suk Yeol menghadiri upacara pecah tanah untuk kilang EV khas pertama Kia. Kilang baru ini, yang merupakan yang pertama di negara bagi kumpulan auto ini dalam hampir tiga dekad, dijadualkan untuk memulakan pengeluaran pada tahun 2025.

Kumpulan auto ini merancang untuk mengembangkan pengeluaran EV tahunan di Korea kepada 1.51 juta unit dan jumlah global kepada 3.64 juta unit menjelang 2030. Ini akan mencatatkan peningkatan yang ketara daripada tahap pengeluaran mereka sekarang.

Kia mengumumkan bahawa ia akan melabur sekitar 1 trilion won di kilang itu dan merancang untuk menghasilkan 150,000 unit dalam tahun penuh pertama, dengan potensi untuk berkembang sejajar dengan keadaan pasaran masa depan.

2024-Hyundai-Kona-Electric-1.0

Pelaburan ini merupakan sebahagian daripada rancangan lebih luas kerajaan Korea Selatan untuk menggalakkan pengeluar automobil tempatan melabur dalam EV. Presiden Yoon berjanji untuk mengambil langkah menyeluruh pada separuh pertama tahun ini untuk membantu industri automotif Korea Selatan bersedia lebih baik untuk transformasi kepada “kenderaan masa depan”.

Kerajaan mereka juga merancang untuk mengembangkan faedah cukai untuk pelaburan kemudahan EV tempatan, yang dijangka akan menghasilkan peningkatan lima kali lipat dalam kapasiti pengeluaran menjelang 2030.

Pelaburan ini selaras dengan strategi jangka panjang Hyundai untuk menempatkan dirinya sebagai pemain utama di pasaran EV global. Pada tahun lalu, kumpulan automotif Korea Selatan mengumumkan rancangan mereka untuk melabur lebih daripada AS$10 bilion di Amerika Syarikat menjelang tahun 2025 untuk meningkatkan kerjasama dengan syarikat-syarikat AS dalam teknologi canggih. Ini termasuk pelaburan AS$5.5 bilion dalam kemudahan EV dan bateri baru di negeri Georgia.

Pengumuman pelaburan ini juga memberi kesan positif kepada pasaran saham. Saham Kia dan Hyundai Motor ditutup dengan kenaikan 4.9% dan 3.3% pada hari Selasa.

Dalam usaha untuk mengurangkan jejak karbon dan memenuhi tuntutan pengguna yang semakin mengutamakan mobiliti lestari, Hyundai Motor Group komited untuk memperkenalkan lebih banyak model EV yang inovatif dan mesra alam. Pelaburan besar-besaran ini menunjukkan keyakinan kumpulan itu dalam potensi pasaran EV dan keinginan untuk menjadi pemimpin dalam industri automotif masa depan yang lebih hijau.

Sebagai kesimpulan, langkah berani Hyundai Motor Group dalam melabur dalam industri kenderaan elektrik di Korea Selatan adalah satu langkah yang penting dan tepat pada masanya. Dengan sokongan daripada kerajaan dan kolaborasi dengan syarikat-syarikat teknologi, kumpulan ini berada dalam kedudukan yang baik untuk membentuk masa depan mobiliti lestari dan memenuhi permintaan global yang semakin meningkat untuk kenderaan elektrik.

Previous post

Sime Darby Motors dan BYD di Malaysia Cipta Rekod Baharu

Next post

Tip Keselamatan Tayar Mudah Untuk Perjalanan Raya dan Perlindungan Ekstra

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *