Berita Auto

Adakah Plat Nombor Ini Lebih Mahal Daripada SUVnya

Di sini kami ada dua SUV mampu milik yang mempunyai nombor plat yang mahal sekali.

Di Malaysia, seperti seluruh dunia, plat nombor mewah atau plat dengan nombor dan abjad keinginan tinggi boleh mencapai harga yang amat mahal sekali.

Terdapat plat nombor yang dijual pada harga yang sangat tinggi seperti RM1,380,300.00 dan RM1,500,300.00 semata-mata kerana ia membawa satu digit dan abjad yang menarik minat orang yang sangat kaya.

Nombor ‘BQS 1’ dijual pada harga 1.5 juta dan nombor ‘PE 1’ pula mencecah RM1.3 juta. Jadi, dengan Proton X70 yang berharga paling tinggi RM126,100 (Edisi Merdeka), nombor platnya hampir 8 kali lebih mahal daripada kenderaan itu.

Malah dua digit ’88’ seperti yang dilihat pada Perodua Aruz ini boleh didapati di mana-mana antara RM29,100.00 hingga RM79,100.00 yang tinggi itu kira-kira harga jualan baharu Perodua Aruz 1.5 Advance yang merupakan spesifikasi tertinggi yang berharga RM77,900.00.

Anda boleh melayari laman web JPJ dengan mudah untuk melihat nombor baharu yang akan datang dan membuat bida peribadi anda dan anda boleh cuba mendapatkan nombor plat yang sesuai dengan anda dan belanjawan anda.

Kepada mereka yang tidak biasa dengan proses eBid JPJ baharu ini untuk membida nombor plat tertentu, ia pada asasnya adalah platform pembidaan dalam talian yang dikendalikan kerajaan untuk siri nombor plat Malaysia terpilih.

Apa yang perlu diketahui tentang proses pembidaan ini ialah terdapat harga minimum yang ditetapkan dan kenaikan bida minimum set plat nombor yang ditetapkan. Plat satu digit mempunyai bidaan permulaan minimum RM20,000, diikuti dengan bidaan minimum RM3,000 pada plat dua digit, manakala tiga digit dan plat empat digit mempunyai bidaan minimum masing-masing RM800 dan RM300.

Pembida yang menang akan diberi tempoh 12 bulan dari tarikh surat tawaran dikeluarkan oleh JPJ untuk mendaftarkan plat mereka pada kenderaan.

Sebarang nombor pendaftaran yang tidak dijual melalui proses eBid JPJ akan ditawarkan kepada orang ramai untuk pembelian pada harga minimum. Berita baik bagi mereka yang menganggap nombor plat adalah hanya nombor pengenalan kenderaan bersiri, bukannya objek untuk dibanggakan.

Previous post

Jaguar I-Pace Electric Sports Crossover Telah Dikemas Kini Untuk 2023

Next post

Daihatsu AYLA Baharu Dilancarkan Di Indonesia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *