Bisnes

Toyota Dinobatkan Penjual Terbaik Pada 2022 Dengan Jualan 10.5 Juta Kereta

Volkswagen mengekori Toyota jualan 8.3 juta kenderaan

Hanya beberapa minggu lalu, kami berbicara sama ada Toyota atau Honda yang telah menjual lebih kereta di Malaysia untuk menentukan jenama mana yang merupakan pengeluar kereta bukan nasional nombor satu tahun lepas dan selepas Honda teguh berada di kedudukan teratas untuk sekian lama, Toyota menyahkan mereka (jika anda hanya memasukkan jualan Lexus) dan nampaknya Toyota juga merupakan penjual terbaik di peringkat global.

2023 Toyota GR Supra GT4 Evo

Ya betul, walaupun isu rantaian bekalan dan kekurangan alat ganti akibat pandemik global masih menjejaskan industri automotif, Toyota telah berjaya menghantar 10,483,024 kenderaan yang mengagumkan, ke seluruh dunia pada tahun 2022, menurun 0.1 peratus daripada 2021 tetapi masih sangat mengagumkan.

Perlu diingat bahawa jumlah keseluruhan untuk Toyota pada tahun 2022 termasuk semua anak syarikat di bawah kumpulan Toyota UMW seperti Lexus, Daihatsu dan Hino. Perkara yang sama boleh dikatakan untuk Volkswagen yang menduduki tempat kedua menjual 8.3 juta kereta pada 2022 termasuk semua anak syarikatnya.

Jumlah jualan bagi kumpulan Volkswagen turun tujuh peratus berbanding 2021 iaitu lebih sedikit daripada kerugian 0.1 peratus Toyota tetapi memandangkan jenama Jerman itu juga terpaksa berhadapan dengan kesan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine serta pandemik, ini agak mengagumkan.

Perlu juga dinyatakan bahawa walaupun jumlah jualan global Toyota menurun sedikit berbanding tahun 2021, pengeluaran sebenarnya telah meningkat sebanyak 5.3 peratus kepada 10,610,604 unit. Daripada 9,026,713 unit ini atau 5.3 peratus daripadanya merupakan jenama teras Toyota dan selebihnya terdiri daripada anak-anak syarikat.

Selain itu, pengeluaran domestik untuk Toyota menurun sebanyak 7.7 peratus kepada 2,656,009 kereta manakala bilangan kenderaan yang dipasang di luar Jepun meningkat sebanyak 11.7 peratus kepada 6,370,704 kereta. Semua ini adalah berita positif untuk pembuat kereta Jepun itu dan jika jenama itu mengekalkannya tahun ini, ia mungkin akan mengekalkan mahkota juga.

Nampaknya, di sebalik semua ujian dan tribulasi 2022 yang ditempuh industri automotif, Toyota masih berjaya menghadapi cabaran ini secara berterusan malah muncul di puncak dalam skema besarnya. Malangnya, jenama itu tidak dapat melihat kejayaan cemerlang yang sama di dalam negara tetapi masih berjaya secara keseluruhan.

2023 Toyota Prius

Walau apa pun, Rancangan pengeluaran global sedang diselaraskan secara berterusan kerana kekangan bekalan tetapi jika semuanya berjalan mengikut perancangan, Toyota berhasrat untuk membina 10.6 juta kenderaan tahun ini. Ini bermakna, melainkan isu utama timbul, tahun ini akan menjadi satu lagi kejayaan bagi Toyota dan jenama itu harus mengekalkan mahkotanya dengan mudah.

Previous post

Volvo Car Malaysia Teruskan Usaha Elektrifikasi Mereka di Malaysia

Next post

Nissan Memperkenalkan Konsep EV Max-Out yang Menyerlahkan Mobiliti Mampan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *