Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo Car Malaysia Teruskan Usaha Elektrifikasi Mereka di Malaysia

Volvo mengesahkan komitmen mereka untuk menjadikan Malaysia sebagai hab EV ASEAN

Volvo Car Malaysia baru sahaja mengumumkan langkah terbaharu dalam cita-cita elektrifikasinya untuk menjadikan Malaysia hab kenderaan elektrik (EV) di ASEAN malah mempunyai perancangan yang sama untuk Vietnam dan Filipina pada tahun ini juga. Syarikat itu juga telah memulakan penghantaran di negara jiran Indonesia pada tahun 2022.

Apakah maksud semua ini? Ini bermakna Volvo bersungguh-sungguh untuk menyebarkan elektrifikasi ke seluruh dunia dan sudah pun mula melakukannya di Malaysia. Perjalanan itu bermula di sini pada Mac 2022, apabila ia memperkenalkan EV pertamanya di Malaysia, Volvo XC40 Recharge Pure Electric.

Volvo XC40 Recharge Pure Electric mendapat sambutan hangat daripada pelanggan di Malaysia malah menerima 400 tempahan pada bulan pertama sahaja pelancarannya. Pada Disember 2022 syarikat itu menyusuli itu dengan EV keduanya yang juga dipasang secara tempatan sepenuhnya (CKD), Volvo C40 Recharge Pure Electric.

Ini menandakan bab seterusnya dalam perjalanan elektrifikasi Volvo dan kini Volvo Car Malaysia berada di landasan yang betul dengan matlamat 75 peratus daripada jualannya akan datang daripada barisan Recharge Pure Electric sepenuhnya menjelang 2025 dan menjadi syarikat kereta elektrik sepenuhnya menjelang 2030. Pada kadar ini, ia kelihatan agak mungkin untuk jenama itu.

Volvo Car Malaysia menikmati rekod jualan sebanyak 3,194 kenderaan pada 2022, iaitu peningkatan 43 peratus daripada 2021 dan juga sedang berusaha untuk meningkatkan jumlah EV yang dijual untuk mencapai matlamatnya untuk 2025. Selain itu, Volvo bukan sekadar mendesak untuk elektrifikasi sekarang tetapi merupakan antara yang pertama mendesak untuk elektrifikasi di Malaysia.

Volvo Car Malaysia juga merupakan pengeluar automotif mewah pertama di Malaysia yang menawarkan rangkaian penuh kenderaan elektrik hibrid (PHEV) plug-in CKD yang dipasang tempatan dan juga pengeluar kereta pertama di Malaysia dengan kilang pemasangan tempatan yang memasang kenderaan elektrik sepenuhnya.

Charles Frump, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, berkata “Cita-cita Volvo Car Malaysia ke arah Malaysia yang serba elektrik semakin menjadi kenyataan. Kilang pemasangan kami di Malaysia memainkan peranan penting dalam cita-cita elektrifikasi kami kerana kami membawa kenderaan elektrik kami ke dua lagi negara ASEAN – Vietnam dan Filipina.”

Beliau menyimpulkan dengan, “Pengeksportan kenderaan elektrik pemasangan tempatan kami adalah salah satu daripada pelbagai langkah kami untuk memacu Malaysia menjadi hab untuk kenderaan elektrik di rantau ASEAN.”

Volvo Car Malaysia 1.0

Dengan Volvo Car Malaysia berupaya memasang EV secara tempatan, ini akan mengukuhkan lagi kedudukan jenama itu sebagai peneraju dalam usaha elektrifikasi tempatan dan meletakkan Volvo sebagai pembuat EV premium terkemuka untuk memacu Malaysia ke masa depan serba elektrik tidak lama lagi.

Previous post

Cukai Jalan Untuk EV Premium Dijangka Cekik Darah Pada 2026

Next post

Toyota Dinobatkan Penjual Terbaik Pada 2022 Dengan Jualan 10.5 Juta Kereta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *