Berita Auto

Adakah Mazda 2 Facelift 2023 Akan Datang Ke Malaysia?

Adakah Mazda 2 akan kekal sama di Malaysia untuk 2023 atau tidak?

Mazda 2 generasi ketiga dilancarkan pada 2014 dan kemudian menerima peningkatan semula pada 2019. Kini pada 2023, Mazda 2 (jenis badan hatchback adalah pilihan ramai di Malaysia) generasi baharu dijangka tiba dan Mazda Australia, sudah mengesahkan bahawa ia akan mendapat… facelift. Well, kita amacam? Adakah Malaysia akan menerima facelift ini?

Mazda-2-3.0

Mari kita lihat dahulu apa yang ditawarkan oleh Mazda 2 facelift baharu dan dipertingkat ini di Australia yang tidak ditawarkan oleh Mazda 2014 sebelumnya. Hatchback segmen B ini juga ditawarkan dalam jenis badan sedan tetapi ada lebih banyak hatchback daripada sedan kereta ini dan ia terletak di bawah Mazda 3 segmen C dalam barisan pengeluar kereta Jepun.

Mazda 2 2023 ini akan menampilkan bahasa reka bentuk tandatangan Mazda “Kodo” yang dikemas kini dan diperbaharui  serta gril berwarna hitam atau warna badan, aksen warna dan pilihan warna metalik kelabu atau biru baharu. Ia juga akan menampilkan “aksen warna yang diletakkan secara tidak simetri” pada gril hadapan dan bampar belakang.

Bahagian dalam Mazda 2 facelift dikemas kini dengan kemungkinan beberapa kemas kini perisian pada sistem infotainment dan tempat duduk kulit hitam telah dinaik taraf kepada tempat duduk kulit penuh dan turut mendapat sentuhan sporty dengan jahitan merah di sepanjang tepi tempat duduk dan mengelilingi bolong penghawa dingin juga.

Tiada butiran mengenai ciri keselamatan dalam semua Mazda 2 facelift baharu. Semua maklumat ini adalah yang disahkan oleh Mazda Australia untuk Mazda 2 2023 pada masa ini, jadi apa-apa maklumat tambahan adalah spekulasi semata-mata dan kami membuat spekulasi bahawa Malaysia akan menempah kemasan merah dan kulit penuh untuk model spesifikasi teratas.

Itu pun jika Malaysia benar-benar akan memperkenalkan Mazda 2 facelift baharu ini di Malaysia. Kami rasa kita tidak akan melihat Mazda 2 facelift baharu ini di Malaysia tidak lama lagi. Kenapa? Adakah Mazda Malaysia benar-benar akan menyegerakan Mazda 2 generasi baharu untuk model yang tidak memberikan banyak jualan kepada syarikat itu?

Mazda-2-2.0

Dengan ramai yang meramalkan bahawa tahun 2023 akan mengalami kemelesetan, harga kereta pastinya akan terjejas secara negatif kerana itu dan adalah tidak masuk akal untuk Mazda membelanjakan sumber yang diperlukan untuk menaiktaraf model yang tidak laku, lebih-lebih lagi sedan, apabila majoriti pembeli menolak sedan dan hatchback untuk SUV.

Jadi kesimpulannya, Malaysia mungkin akan menerima facelift 2023 Mazda 2 tidak lama lagi atau Mazda mungkin hanya akan menunggu sehingga generasi keempat Mazda 2 diumumkan?

Previous post

Bateri Litium-Ion Baharu Melepasi Tahap 560Wj/kg

Next post

Peugeot Akan Melancarkan Lima EV Baharu Dalam 2 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *