Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Bateri Litium-Ion Baharu Melepasi Tahap 560Wj/kg

Helmholtz Institute Ulm telah mencipta bateri litium-ion baharu yang lebih padat tenaga dan stabil.

Bateri litium-ion telah menjadi pengubah permainan untuk dunia, menjana kuasa elektronik mudah alih dan kenderaan elektrik kami, tetapi ia juga mempunyai kelemahan seperti litar pintas dan julat terhad untuk EV. Dengan peningkatan permintaan untuk penyelesaian bateri yang lebih baik, lebih ringan dan tahan lebih lama, para penyelidik telah berusaha untuk mencari bateri yang terbaik. Dan kini, sekumpulan saintis di Jerman mungkin akhirnya menemuinya menurut Interesting Engineering.

Helmholtz Institute Ulm (HIU) dari Karlsruhe Institute of Technology (KIT) telah menemui bateri litium-logam dengan ketumpatan tenaga terobosan 560-Wh/kg, yang bukan sahaja sangat stabil tetapi juga berpotensi untuk merevolusikan industri. Pada masa lalu, bateri litium-logam terkenal dengan ketidakstabilannya, dengan kejadian bateri meletup, menjadikannya terlalu berbahaya untuk kegunaan komersial. Tetapi pasukan di HIU telah mengatasi halangan ini dan menemui gabungan katod berlapis yang kurang-kobalt, kaya nikel (NCM88) dan elektrolit LP30 organik tersedia secara komersial yang berfungsi bersama untuk membolehkan penyimpanan tenaga tinggi bagi setiap jisim dan kestabilan dalam banyak kitaran.

lithium-battery-kih-1.0

Ketumpatan tenaga bateri baharu ini melebihi ambang 500-Wh/kg yang dianggap sebagai standard untuk EV gen seterusnya, dan jauh melebihi ketumpatan tenaga 250-300-Wh/kg bateri litium-ion biasa. Selepas 1,000 kitaran, bateri litium-logam baharu mengekalkan 88% daripada kapasiti storan awalnya dan mempunyai kecekapan Coulombik purata 99.94%, iaitu nisbah antara kapasiti nyahcas dan cas.

Walaupun lebih banyak penyelidikan dan penyesuaian diperlukan sebelum bateri ini berdaya maju di dunia nyata, ia merupakan satu langkah besar ke hadapan. Penemuan baharu ini, di samping pembangunan bateri litium-logam yang stabil, keadaan pepejal, oleh penyelidik Universiti Harvard, adalah bukti lompatan yang kami lakukan ke arah hayat bateri, berat dan penyimpanan yang lebih baik.

Hampir tidak ada keraguan bahawa industri automotif memberi perhatian yang teliti terhadap perkembangan di HIU. Bateri adalah bahagian paling mahal dan penting bagi mana-mana kenderaan elektrik. Sesetengah syarikat, seperti BYD membina bateri ‘Blade’ mereka sendiri yang telah direka bentuk untuk mengatasi banyak isu keselamatan yang berkaitan dengan bateri litium biasa, tetapi masih tidak mempunyai tahap ketumpatan tenaga revolusioner.

Previous post

Koji Sato Jadi Pemerintahan Toyota Setelah Akio Toyoda Jadi Pengerusi

Next post

Adakah Mazda 2 Facelift 2023 Akan Datang Ke Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *