Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Xiaomi Menjangka Menjual 10 Juta EV Setiap Tahun

Jadi adakah Xiaomi akan menjual lebih banyak kereta daripada telefon pintar sekarang?

Pengeluar telefon pintar Xiaomi memasuki dunia pembuatan kereta dengan menubuhkan Xiaomi Automobile tahun lepas tetapi tidak berkata banyak sejak itu. Hari ini, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Xiaomi, Lei Jun membuat kenyataan yang menyatakan bahawa kereta Xiaomi merancang untuk menjual 10 juta kenderaan elektrik (EV) setiap tahun.

OK, mari kita imbas kembali sejarah Xiaomi, yang ditubuhkan pada tahun 2010, syarikat itu berjaya menjadi salah satu jenama teknologi paling terkenal di dunia dengan mengeluarkan telefon pintar dan kemudiannya membuat peralatan rumah juga. Xiaomi kemudian mengumumkan pada Mac 2021 bahawa jenama itu juga akan mengeluarkan EV.

Fast forward ke September 2021 di mana Xiaomi Automobile dilancarkan di China dengan pelaburan awal sekitar RMB10 bilion (kira-kira USD1.39 Bilion). Syarikat itu terus membangun dan mengadakan persidangan pelabur pada Oktober tahun itu apabila Lei Jun menyatakan syarikat itu dijangka memulakan pengeluaran besar-besaran pada separuh pertama 2024.

Xiaomi kemudian senyap selepas itu sehingga Julai tahun ini di mana kereta prototaip Xiaomi Automobile pertama telah dikesan dan ia kelihatan seperti sedan elektrik yang kelihatan sporty dan ia telah diintip bersama trak pikap Rivian R1T di Taman Teknologi Xiaomi. Bolehkah Xiaomi bekerjasama dengan Rivian untuk kereta mereka juga?

Selepas satu lagi waktu berdiam diri Xiaomi Group mendedahkan laporan kewangan suku ketiga 2022 dan ia menunjukkan bahawa syarikat itu telah melabur RMB 829 Juta (kira-kira USD115.9 Juta) ke dalam EV. Ini adalah petunjuk jelas bahawa jenama itu berminat untuk membangunkan EV mereka sendiri pada masa akan datang.

Niat ini telah disahkan oleh Lei Jun dalam satu siri tweet di mana dia berkata bahawa Xiaomi telah ‘menjalankan penyelidikan menyeluruh dan memperoleh pandangan mendalam tentang industri EV.’ Dia juga berkongsi bahawa dia yakin bahawa apabila industri EV mencapai kematangan, hanya 5 jenama akan memegang lebih 80 peratus bahagian pasaran.

Beliau menyebut bahawa satu-satunya cara untuk Xiaomi Automobile berjaya ialah menjadi lima jenama teratas dan untuk melakukannya, ia perlu jual lebih daripada 10 juta kenderaan setiap tahun. Jelas sekali, peneraju syarikat sentiasa berfikir jangka panjang tetapi adakah jenama itu akan menjual lebih banyak EV berbanding telefon pintar? Adakah Xiaomi akan bertukar menjadi pembuat kereta sepenuhnya?

Media sosial di China menyatakan bahawa kenderaan prototaip Xiaomi Automobile nampaknya telah dikeluarkan dari barisan pengeluaran pada 28 September tahun ini dengan panggilan dalaman ‘MS11’ dan ia dilengkapi dengan kapasiti pengecasan 800V dan menghasilkan 260kW (kira-kira 354hp) kuasa.

Apakah pendapat anda tentang Xiaomi Automobile EV? Adakah Ketua Pegawai Eksekutif Xiaomi terlalu memberi tumpuan kepada EV dan mengabaikan perniagaannya yang lain seperti seseorang tertentu atau adakah kisah ini akan berakhir dengan kejayaan?

Maklumat dan gambar terima kasih kepada CarNewsChina 

Previous post

Polestar 2 Yang ke-100,000 Dibina Dalam Hanya 2.5 Tahun Pengeluaran

Next post

Chery Melancarkan Model RHD Tiggo 7 Pro dan Tiggo 8 Pro Pertama Di Indonesia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *