Hibrid, Elektrik, Hidrogen

SC-01 – Kereta Sukan Elektrik China Dibiayai Wang Xiaomi

SC-01 yang disokong Xiaomi mungkin akan mula dikeluarkan sebelum Tesla Roadster generasi ke-2.

Kebanyakan kenderaan elektrik adalah mesin berprestasi tinggi. Jika anda membelanjakan kira-kira RM200,000 untuk kereta elektrik, anda akan mendapat jenis prestasi yang ditawarkan oleh paling minimum enjin petrol pengecas turbo keluaran tinggi. Itu hanyalah kesan sampingan daripada motor elektrik tork tinggi yang dipasang pada kebanyakan kenderaan elektrik ini. Tetapi itu tidak bermakna tiada ruang untuk kenderaan prestasi khusus yang menggunakan bateri. Elon Musk telah lama bercakap tentang Tesla Roadster generasi ke-2 tetapi ini masih belum menjadi kenyataan 5 tahun selepas pengumuman pertama. Kini jenama Cina baharu mahu merebut sekeping pai itu sementara boleh dengan SC-01 baharu ini.

SC-01 dibawa ke pasaran oleh pendatang baharu yang tidak mempunyai pengalaman baharu dalam pasaran kereta yang dipanggil Teknologi Auto Tianjin Gongjiangpai. Ia wujud pada tahun 2016 sebagai startup penalaan kereta. Demi berkata adil, mereka mempunyai banyak pengalaman menala kenderaan elektrik dan pengasas mereka ada saluran Youtube yang dipanggil China Car Custom.

Apa yang lagi menarik, ialah syarikat itu telah memperoleh berpuluh-puluh juta RMB dalam pembiayaan daripada Kumpulan Xiaomi, yang terkenal dengan barangan boleh pakai, telefon pintar dan elektronik pengguna lain mereka. Apa yang lebih menarik ialah pengasas bersama Xiami, Liu Dezheng berkhidmat sebagai pengarah dalam Teknologi Auto Tianjin Gongjiangpai. Teknologi Auto Tianjin Gongjiangpai berkemungkinan mencipta jenama kereta baharu yang dipanggil Xiaopaoche untuk SC-01.

SC-01 ialah coupe 2 tempat duduk dengan sasaran harga kira-kira 300,000 RMB, atau kurang RM200,000. Ia juga mempunyai sasaran berat 1300kg yang konservatif dan output melebihi 400 hp. 1300kg tidaklah begitu ringan, tetapi untuk EV ia adalah dianggap konservatif. Dalam usaha untuk mencapai matlamat keberatan ini, beberapa konsesi telah dibuat pada peringkat konsep, termasuk menggunakan hanya satu wiper blade. Dimensi dilaporkan sekitar 4085mm panjang, 1820mm lebar dan 1162mm tinggi dengan jarak roda 2500mm.

Kuasa datang daripada 2 motor elektrik dengan jumlah keluaran 435hp, membolehkan masa pecutan 0-100km/j hanya 3.9 saat. Julat dijangka sekitar 500km.

Tempahan sudah mula dibuat di China pada harga serendah RMB199 (kurang daripada RM130) dan pembuat menjanjikan tarikh penghantaran pada S4 2023. Menurut pengasas syarikat itu, terdapat permintaan besar untuk kereta sport mampu milik seperti ini.

Persoalannya, adakah kita perlu atau bolehkah pemandu umum mengendali kereta selaju ini?

Previous post

JLRM Menang Regional Retailer Of The Year Award 2021/2022

Next post

Toyota Hilux Kekal Terlaris Dengan Senarai Menunggu 8 - 10 Bulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *