Berita Auto

Subaru Forester Dengan EyeSight 4.0 Dilancarkan Di Thailand

Versi kemas kini ini akan tiba di Malaysia tidak lama lagi.

Dengan kilang serantau di luar bandar Bangkok, penjaga jenama serantau Motor Image dan Subaru baru sahaja melancarkan versi terkini mereka bagi SUV Subaru Forester yang sangat popular dan paling laris mereka.

Pada pelancaran Thailand, Encik Glenn Tan, Timbalan Pengerusi dan Pengarah Urusan, Tan Chong International Limited berkata, “Forester 2022 dilengkapi dengan EyeSight 4.0, jadi pemilik Forester baharu ini boleh hidup lebih megah dan meneruskan pengembaraan yang lebih mencabar bersama keluarga mereka, terima kasih. kepada penambahbaikan terkininya sehingga kini.

Sementara itu, SUV ini dilengkapi dengan EyeSight 4.0, Sistem Pemantauan Pemandu dan MODE X yang dipertingkatkan dengan Hill Descent Control dibina di atas Platform Global Subaru yang canggih dan dilengkapi dengan sistem keselamatan bantuan pemandu Subaru yang paling canggih setakat ini.

Teknologi EyeSight 4.0 Driver Assist

Adalah baik untuk mengetahui bahawa sistem pencegahan keselamatan Subaru yang memenangi anugerah, EyeSight, kini lebih intuitif berbanding sebelum ini. Mempunyai kamera stereo yang inovatif, EyeSight mendapat peningkatan dengan ciri baharu.

Menariknya, Pre-Collision Braking EyeSight 4.0 kini merangkumi lebih banyak senario trafik di persimpangan, berkat kamera stereo yang dipertingkatkan dengan liputan yang hampir dua kali ganda secara sisi (dari kiri ke kanan) serta menegak.

Ia kini dapat membantu pemandu melihat ke kiri dan ke kanan, untuk mengesan halangan dan membantu mencegah kemungkinan perlanggaran, bukan sahaja di lorong sendiri, tetapi di lorong jiran juga (cth., kenderaan yang bergerak ke arah bertentangan dan pejalan kaki yang melintas jalan di persimpangan belok kiri atau kanan).

EyeSight 4.0 kini termasuk sembilan ciri, di mana tiga daripadanya baharu, Autonomous Emergency Steering, Lane Centering Function dan Lane Departure Prevention, manakala Pre-Collision Braking dan Adaptive Cruise Control telah dipertingkatkan.

  • Autonomous Emergency Steering membantu memandu Forester menjauhi kenderaan atau halangan di hadapan untuk mengelakkan kemalangan (sehingga 80km/j).
  • Sistem Adaptive Cruise Control (ACC) kini mempunyai Lane Centering Function. Ini membantu untuk mengemudi Forester, mengekalkannya di tengah lorong, sama ada jalan lurus atau melengkung. Ini adalah tambahan kepada ciri sedia ada ACC yang membantu pemandu dalam trafik lebuh raya, dengan memastikan Forester berada pada jarak selamat dari kenderaan di hadapan, membantu pemandu memperlahankan atau memecut secara automatik.
  • Lane Departure Warning EyeSight 4.0 termasuk Lane Departure Prevention. Ini mendorong stereng ke arah bahagian dalam lorong Forester apabila ia mengesan bahawa pemandu akan melepasi tanda garisan/lorong semasa melakukan perjalanan pada kelajuan 60km/j atau lebih.
  • Driver Monitoring System (DMS)

Menggunakan kamera infra-red dan teknologi pengecaman muka untuk memantau mata pemandu dan memberi amaran kepada pemandu apabila sistem mengesan bahawa dia terganggu atau tertidur.

Ia juga mengingati tetapan unik sehingga lima pemandu untuk kedudukan cermin, tempat duduk dan pintu serta tetapan kawalan iklim mereka. Ia melaraskannya secara automatik untuk setiap satu selepas pengecaman muka.

Forester baharu kini menampilkan gesture control DMS untuk sistem kawalan iklim. Gerak isyarat tangan mudah melaraskan suhu yang ditetapkan, menjadikannya lebih mudah dan selamat untuk pemandu berbuat demikian.

Subaru Rear Vehicle Detection System (SRVD)

Penderia radar memeriksa trafik yang menghampiri dari belakang kenderaan untuk memberi amaran kepada pemandu semasa pertukaran lorong dan semasa mengundur atau mengundur dari tempat letak kereta.

Reverse Automatic Braking (RAB)

Kenderaan itu menekan brek secara automatik apabila ia mengesan risiko perlanggaran semasa mengundur.

High Beam Assist (HBA)

Membenarkan pemandu mengekalkan high beam mereka pada setiap masa kerana sistem bertukar secara automatik kepada low beam apabila sistem EyeSight mengesan trafik dari arah hadapan.

Improved X-MODE: Intuitive Safety, Maneuverability, Convenience

Membantu pemandu mengatasi jalan yang sukar dan mencabar di negara-negara ASEAN dengan satu sentuhan butang, X-MODE yang dipertingkatkan melengkapkan sistem Symmetrical All-Wheel Drive Subaru untuk membolehkan pemilik Forester memandu dengan lebih yakin, terutamanya pada permukaan yang tidak rata atau condong yang mencabar.

Pemandu boleh memilih antara ‘Dirt’ dan ‘Mud’ untuk disesuaikan dengan situasi pemanduan.

X-MODE Auto Restore yang dipertingkat bertukar kepada ‘standby’ apabila kelajuan melebihi 40km/j, dan kemudiannya dihidupkan semula apabila kelajuan menurun di bawah 35km/j.

Sebelum ini, X-MODE akan dinyahaktifkan pada 40km/j dan perlu diaktifkan semula secara manual jika perlu. Penambahbaikan ini mengekalkan mata pemandu di jalan raya.

Hill Descent Control X-MODE memperkasakan pemandu, membantu mereka mengekalkan kelajuan terkawal dan berterusan walaupun di atas bukit yang licin, yang memberikan lebih ketenangan fikiran dan membolehkan pemandu menumpukan perhatian pada stereng.

Ia kini beroperasi dengan lebih lancar apabila pemandu memutuskan untuk memecut semasa penurunan beransur-ansur dengan X-MODE diaktifkan.

Tiada lagi kelewatan antara input accelerator pemandu dan modulasi auto Hill Descent Control dalam X-MODE apabila memandu perlahan menuruni cerun (20km/j atau kurang).

Ketibaan Malaysia versi terbaharu ini tidak lama lagi. Jadi, nantikannya.

Previous post

Funding Societies Bekerjasama Dengan Proton

Next post

Sime Darby Auto Connexion Buka Dealership Ford Kota Kinabalu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *