Bisnes

Funding Societies Bekerjasama Dengan Proton

Proton berhasrat untuk membiayai pengedar kereta terpakai.

Platform pembiayaan digital perusahaan kecil dan sederhana (PKS) Asia Tenggara terbesar, Funding Societies bekerjasama dengan jenama kereta nasional pertama Malaysia, Proton untuk menyediakan kemudahan kredit kepada mereka untuk membiayai pembelian kereta untuk stok lantai.

Apa yang kami ingin tahu ialah mengapa bank tempatan dan rumah pembiayaan tidak menyediakan Proton dengan pembiayaan yang mencukupi? Sudah tentu haters Proton akan segera memetik pinjaman boros yang diambil oleh syarikat atas sebab yang tidak terkira banyaknya termasuk R&D untuk kenderaan elektrik (EV) dan itu adalah kritikan yang adil.

Walau bagaimanapun, Proton menuju ke arah yang betul dengan PRO-NET dan sekurang-kurangnya dalam proses mencipta EV mereka sendiri. Tambahan pula, Malaysia tidak mempunyai infrastruktur yang sesuai untuk benar-benar menjadi elektrik pada masa ini, jadi Proton pastinya lebih baik menggunakan kereta enjin pembakaran dalaman (ICE) buat masa ini.

Country Head Funding Societies Malaysia, Chai Kien Poon, berkata “Permintaan untuk kenderaan peribadi menyaksikan peningkatan sejak separuh kedua 2020. Asas pertumbuhan ini adalah kebimbangan terhadap pengangkutan bersama (krisis kesihatan Covid-19) dan dasar kerajaan yang akomodatif semasa pandemik. ”

“Dengan kemudahan kredit pusingan Funding Societies, peniaga PROTON boleh memanfaatkan pertumbuhan itu dengan meningkatkan inventori mereka untuk jualan merentasi dengan meningkatkan inventori stok lantai mereka bagi kereta terpakai.” tambah beliau.

Wan Ahmad Fadzli Wan Mustafa, Pengurus Besar, Proton Edar juga menyatakan, “Dengan peningkatan volum jualan PROTON sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah melihat peningkatan transaksi trade-in atau trade-up. Melalui perkhidmatan pembiayaan peniaga yang disediakan oleh Funding Societies, peniaga kami boleh membiayai pembelian stok lantai untuk membolehkan transaksi tukar beli.”

Chai Kien Poon, Country Head, Funding Societies Malaysia

Selain itu, Proton memperkenalkan unit Pengurusan Kereta Terpakai/Used Car Management (UCM) pada 2019 untuk menetapkan prosedur operasi serta latihan untuk pemeriksa kereta terpakai untuk menguruskan transaksi dan memastikan perkhidmatan yang disediakan mematuhi jangkaan jenama itu. Proton pada masa ini mempunyai 35 cawangan yang menjual kenderaan Pre-Owned Proton Certified Pre-Owned (PCPO) di Malaysia.

Kenderaan yang dijual di bawah PCPO juga menjalani pemeriksaan 201 mata dan dijamin bebas daripada banjir dan kerosakan besar akibat kemalangan. Pelanggan yang membeli kereta ini juga boleh menikmati jaminan lanjutan 1 tahun yang meliputi enjin dan transmisi serta perkhidmatan asas percuma sekali selepas 6 bulan dari tarikh pendaftaran.

Wan Ahmad Fadzli Wan Mustafa, General Manager, Proton Edar

Ini semua jelas bermanfaat jadi mengapa bank tempatan tidak membantu Proton dengan pembiayaan? Lagipun, ini adalah jenama Kereta Nasional pertama negara kita dan membantu negara maju dalam kegemilangannya, jadi mereka sekurang-kurangnya berhak mendapat peluang berjuang tetapi kebanyakannya jenama dan syarikat asing yang membantu Proton. Kudos to Funding Societies kerana menyokong tempatan.

Previous post

Sanggupkah Anda Tunggu 3 Tahun Untuk Honda Civic Type R Ini

Next post

Subaru Forester Dengan EyeSight 4.0 Dilancarkan Di Thailand

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *