Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Fakta Model Toyota Prius 2023 Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Maklumat terperinci tentang Prius serba baharu.

Sekiranya anda tertanya-tanya, perkataan ‘Prius’ bermaksud “untuk pergi terdahulu” dalam bahasa Latin. Toyota Prius telah menerajui pengembangan HEV selama 25 tahun sejak ia pertama kali dilancarkan sebagai kereta eko generasi baharu dengan kecekapan bahan api yang cemerlang.

Menariknya, datang dengan slogan “Tepat pada masanya untuk abad ke-21,” Toyota Prius berkuasa bateri pertama kali dilancarkan pada tahun 1997 sebagai kereta hibrid pertama yang dikeluarkan secara besar-besaran di dunia.

Generasi kedua model itu memperkenalkan siluet monoform tersendiri Prius buat kali pertama dan menyampaikan kecekapan bahan api yang lebih baik dengan kemasukan Sistem Hibrid Selari Siri/Series Parallel Hybrid System (THSII) yang telah berkembang.

Ini disusuli dengan generasi ketiga memperkenalkan enjin 1.8 liter yang lebih besar yang meningkatkan prestasi pemanduan dan kecekapan bahan api manakala generasi keempat memperkenalkan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) untuk memberikan pengalaman pemanduan yang lebih berkembang.

Jadi, dengan Prius generasi keempat ini, platform Toyota New Global Architecture (TNGA) digunakan untuk menyampaikan prestasi persekitaran yang lebih baik dan pengalaman pemanduan yang berkembang.

Sementara itu, jumlah jualan terkumpul Prius di seluruh dunia telah mencapai kira-kira 5.05 juta unit, menyumbang pengurangan bersamaan dengan sekurang-kurangnya kira-kira 82 juta tan pelepasan CO2 pada Mac 2022.

Walaupun sistem hibrid bermula dengan Prius, hampir setiap model hari ini, daripada kereta kompak kepada SUV, minivan dan kenderaan komersial, mempunyai versi hibrid.

Prius telah berkembang di bawah konsep “Hybrid Reborn” menjadi pakej yang menggembirakan dengan reka bentuk bergaya yang pengguna akan jatuh cinta pada pandangan pertama dan prestasi pemanduan yang menawan.

Matlamat Toyota adalah untuk mencipta kereta yang pemilik akan terus mencintai dan memandunya.

Prius baharu mewarisi siluet monoform unik yang asli dan menggunakan pendirian yang lebar dan rendah dengan tayar berdiameter besar untuk mencipta reka bentuk bergaya yang menarik minat deria.

Dengan sistem hibrid generasi kelima dan platform TNGA generasi kedua, Prius baharu memberikan prestasi pemanduan yang selesa yang membuatkan pengguna mahu terus memandu.

Lebih-lebih lagi, walaupun hampir setiap model kereta yang boleh dibayangkan hari ini sama ada sedan, SUV, minivan mahupun komersial, semuanya bermula dengan Toyota Prius yang sederhana.

Kali ini, pasukan pembangunan memutuskan bahawa Toyota Prius perlu memperbaharui dirinya sendiri dan mempersembahkan wajah baharu sambil mengekalkan rupa ikonik yang telah kita semua ketahui selama ini. Prius baharu ini akan memastikan kereta itu menarik minat khalayak yang lebih luas.

Tambahan pula, seluruh industri automotif sedang mengalami peralihan sekali dalam satu abad dengan sejumlah besar pilihan rangkaian kuasa generasi akan datang disediakan kepada kami hasil daripada ledakan kenderaan tenaga baharu (NEV).

Untuk memastikan Toyota Prius kekal berdaya saing dalam persekitaran yang sangat kompetitif ini, ia perlu kelihatan baik dan kami fikir mereka telah berjaya. Apa pendapat anda?

Previous post

Sime Darby Auto Connexion Buka Dealership Ford Kota Kinabalu

Next post

Honda Envix Membuat Kami Terasa Kempunan Dengan China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *