Berita Auto

Honda Envix Membuat Kami Terasa Kempunan Dengan China

Honda untuk China sahaja yang istimewa ini juga turut viral di media sosial.

Kereta tampan yang anda lihat dalam gambar-gambar ini membuat pusingan di media sosial kerana orang ramai menyangka ia mungkin Honda City yang telah diubah suai, malangnya, ia tidak. Ini adalah Honda Envix (a.k.a Honda Crider) dan malangnya ia juga eksklusif untuk pasaran China.

Pernahkah anda terfikir bahawa Honda Civic adalah cool tetapi agak besar dan Honda City terlalu kecil? Di situlah Honda Envix masuk. Slot antara dua kereta itu, ia berukuran 4,756mm panjang, 1,804mm lebar dan 1,509mm tinggi dengan jarak roda 2,730mm, kereta ini adalah jawapan kepada dilema itu.

Lebih-lebih lagi, Honda Envix ialah sedan kompak baharu China sahaja yang dikeluarkan oleh Dongfeng-Honda dan pada asasnya merupakan versi yang diubah sedikit daripada Honda Crider yang disebutkan di atas, yang juga dibina oleh Guangzhou-Honda.

Kami suka rupa kereta ini kerana bahagian hadapan kelihatan seperti Accord manakala bahagian belakang kelihatan seperti Civic dan bahagian luar adalah 10/10. Ini memberikan rupa yang lebih matang kerana Honda Accord sebenarnya kelihatan sangat bagus bagi saya walaupun ada yang mengatakan ia kelihatan seperti “kereta pakcik” tetapi Civic mempunyai bahagian belakang yang terbaik daripada mana-mana Honda.

Selain itu, kereta tampan ini telah wujud sejak sekian lama dan dikuasakan oleh enjin tiga sebaris 1.0 liter pengecas turbo yang mengeluarkan kuasa 122hp dan 173Nm. Perkara yang lebih menarik ialah hakikat bahawa enjin ini boleh dipasangkan secara pilihan dengan transmisi manual enam kelajuan. Sememangnya, Malaysia akan mengetepikan perkara ini.

Honda Envix sebenarnya agak masuk akal di China di mana orang ramai mempunyai sedikit kuasa berbelanja berbanding Malaysia, kerana walaupun seseorang mungkin berfikir untuk meletakkan sesuatu di antara segmen B dan segmen C tidak begitu penting, ia sekurang-kurangnya pilihan lain untuk orang yang mempunyai keperluan yang lebih khusus daripada yang sederhana.

Walau bagaimanapun, ia agak mengelirukan dengan pilihan enjin. Honda City yang lebih kecil pun dikuasakan oleh 1.5 liter straight four jadi mengapa kereta yang lebih besar daripada itu mempunyai enjin yang lebih kecil dan kurang berkuasa? Bolehkah kereta ini membawa empat orang dewasa dan bagasi mereka mendaki bukit? Kemungkinan besar ya, walaupun ia mungkin sedikit sukar.

Adakah anda ingin melihat kereta ini di Malaysia? Kami suka tetapi kami tidak akan bertahan nafas.

Previous post

Fakta Model Toyota Prius 2023 Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Next post

Honda XL750 Transalp Dan EM1 e Electric Moped Serangan 2-Roda Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *