Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pelancaran Porsche Macan EV Ditunda Hingga 2024

Porsche mengesahkan ini disebabkan pembangunan perisian yang mengambil masa yang lama.

Baik, nampaknya berita itu benar, InsideEVs melaporkan bahawa semua Porsche Macan EV baharu yang dijadualkan dikeluarkan pada tahun 2023 telah ditunda ke 2024. Nampaknya, Porsche mengesahkan bahawa ini disebabkan oleh pembangunan platform perisian CARIAD Volkswagen yang perlahan. Artikel penuh mereka dipautkan di sini.

CARIAD pada asalnya dikenali sebagai Car.Software dan tujuannya adalah untuk menghasilkan perisian untuk kenderaan Volkswagen Group. Ia akan tertumpu terutamanya pada lima bidang utama iaitu, platform kereta dan peranti yang disambungkan, badan pintar dan kokpit, pemanduan automatik, pergerakan kenderaan dan tenaga serta perkhidmatan perniagaan digital dan mobiliti.

Porsche Macan EV baharu telah ditetapkan untuk menjadi salah satu model pertama yang dibina dengan Premium Platform Electric (PPE) yang dibangunkan bersama oleh Audi dan Porsche. Memandangkan kereta itu telah ditangguhkan, kita mungkin melihat beberapa kereta lain pada platform ini sebelum itu.

Bagaimanapun, Porsche sedang menguji jalan raya Macan EV yang serba baharu dan pada mulanya merancang untuk mengeluarkan kereta ini daripada barisan pengeluaran dan masuk ke laluan masuk pelanggan mereka pada tahun 2023. Kini kami telah pun membincangkannya (pautan di sini sekiranya anda terlepas) tetapi kini jenama Jerman itu telah menolak tarikh keluaran ke tahun berikutnya.

Porsche berkata ini kerana pembangunan perisian CARIAD Kumpulan Volkswagen ketinggalan dalam perisian lanjutan dan ini menyebabkan penghantaran yang dirancang bagi Macan EV baharu akan dimulakan pada 2024. Kenapa? Mungkin perisian itu mengalami masalah? Atau mungkin beberapa bahagian masih belum tersedia.

Selain itu, Porsche menyatakan, “risiko kekal bahawa Volkswagen Group tidak akan mencapai pelan kitaran sedia ada untuk kenderaan baharu mengikut jadual, khususnya model BEV 718 dan Cayenne.” Ini menunjukkan kepada kita bahawa Porsche sendiri tidak bersedia memberikan pelanggannya sesuatu yang tidak berfungsi dengan sempurna.

Sama ada itu perkara yang baik atau tidak, anda yang tentukan. Kami cuma ingin tahu tentang kemajuan baharu yang disediakan oleh Porsche dengan Macan EV baharu ini dan teruja untuk melihat cara sistem lanjutan baharu ini akan bertindak balas dalam jenama kumpulan Volkswagen yang lain dan peningkatan kualiti hidup yang akan dibawa bersamanya.

Perisian baharu itu dianggap sebagai platform E3 1.2 dan Porsche telah menyatakan bahawa salah satu prasyarat untuk meneruskan pembangunan perisian ialah “pembangunan yang berjaya” bagi platform E3 1.2 terlebih dahulu. Jadi, Porsche boleh berjaya dengan itu lebih awal.

Porsche-Macan-Electric-Prototype-road-testing-1.0

Amacam? Adakah 2024 akan menjadi tahun kita akhirnya mendapat Porsche Macan EV baharu? Adakah Porsche akan bergantung kepada pembangun perisian pihak ketiga untuk mempercepatkan proses?

Maklumat dan imej, terima kasih kepada Inside EVs.

Previous post

SUV Mercedes-Benz EQE Debut Dengan Julat Lebih 550km

Next post

Sinotruck Melancarkan Sebuah SUV Di China

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *