Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Maserati GranTurismo Folgore Debut Sebagai EV Pertama Jenama

GranTurismo Folgore ialah Maserati elektrik pertama dan mempunyai lebih kuasa daripada model V6.

Hampir setiap jenama kereta berprestasi tinggi hari ini menawarkan kenderaan elektrik bateri (BEV). Pada ketika ini adalah perlumbaan untuk tidak menjadi jenama terakhir yang menawarkan kereta elektrik! Kini kami boleh yakin bahawa Maserati tidak akan menjadi yang terakhir menyertai kelab elektrik kerana mereka akhirnya telah memperkenalkan GranTurisomo Folgore dengan rangkaian kuasa berasaskan elektrik bateri 100%.

Maserati GranTurismo Folgore dibina di atas teras yang sama dengan model V6 GranTurismo berkuasa petrol baharu yang dilancarkan serentak. Folgore mendapat beberapa perubahan teras, termasuk seni bina 800 volt, yang dibangunkan daripada teknologi Formula E. Sistem ini dipanggil seni bina elektrik/elektronik ‘Atlantis High’. Sistem ini membenarkan pemindahan data yang pantas sepanjang masa dengan keselamatan siber tahap 5 dan kemas kini melalui udara. GranTurismo Folgore juga mempunyai kawalan induk Vehicle Domain Control Module, yang merupakan perisian dibangunkan 100% dalaman yang membolehkan kawalan 360 darjah sistem yang paling penting.

Folgore mendapat tiga motor magnet kekal, masing-masing diberi nilai 300 kW. Bateri telah disediakan secara khusus dalam bentuk tulang-T di bawah tempat duduk kenderaan dan terowong tengah. Bateri mempunyai kapasiti nominal 92.5 kWj dan mempunyai kapasiti nyahcas sebanyak 560 kW, membolehkan 760 hp ke roda. Secara teorinya, ini menjadikannya prestasi yang lebih baik daripada rakan petrolnya. Titik pelekap rendah bateri membolehkan jumlah ketinggian kereta dihadkan kepada hanya 1353mm. Sama seperti dalam model ICE, casis ini dibina dengan campuran logam ringan seperti aluminium dan magnesium untuk penjimatan berat. Penggunaan meluas keluli berkekuatan tinggi juga dijanjikan.

Seperti model petrol, tiada gambar dalaman ditunjukkan. Tetapi Maserati menjanjikan sistem yang agak inovatif dengan skrin sentuh dan paparan keselesaan yang dikuasakan oleh sistem Maserati Intelligent Assistant Multimedia. Pengalaman audio datang dalam bentuk susunan 1,195W, 19 pembesar suara yang direka oleh Sonus faber untuk bunyi 3D.

Maserati-GranTurismo-Folgore-1.0

Kenderaan ini secara serentak didedahkan bersama versi petrolnya. Maserati tidak berkongsi imej dalaman malah gambar luaran yang ditunjukkan agak terhad.

Previous post

Kia Sorento Pemasangan Tempatan Akan Bermula Hujung 2022

Next post

Audi R8 V10 GT RWD Adalah Penghormatan Kepada Model R8

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *