Hibrid, Elektrik, Hidrogen

TNB Dan Mysuri Akan Menyediakan 1,000 Teksi Elektrik Untuk KL

Di manakah 1,000 pemandu teksi akan mengecaj teksi elektrik mereka dan bagaimanakah mereka mampu membayar kenderaan elektrik berharga tinggi sedangkan teksi semasa adalah kereta pemasangan tempatan berkuasa petrol berharga rendah daripada Proton dan Perodua?

Ini adalah soalan yang kebanyakan masyarakat Malaysia tertanya-tanya apabila mereka membaca berita tentang TNB (Tenaga Nasional Berhad) bekerjasama dengan Teksiku (di bawah Mysuri Biz Technologies) untuk menyediakan 1,000 teksi elektrik dan infrastruktur pengecasan yang diperlukan.

Mysuri-taxi-1.0

Pada International Sustainable Energy Summit (ISES) dua hari ke-5 baru-baru ini yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, pasukan editorial dari www.paultan.org bertemu bual dengan Ketua Pegawai Eksekutif Mysuri Biz Technologies, Mohd Noor Ghazali.

Mohd Noor berkongsi dengan Anthony Lim daripada www.paultan.org bahawa liputan pada mulanya akan tertumpu di sekitar Lembah Klang dan juga pulau Langkawi (yang sudah pun mengkaji kegunaan bas elektrik) yang mana menteri alam sekitar dan air (KASA) Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata sebelum ini bahawa kerajaan memutuskan akan menjadi lokasi yang baik untuk memulakan mobiliti elektrik.

Myteksi_-2022-3.0

Sementara itu, perkhidmatan teksi yang akhirnya akan diperkenalkan ke negeri-negeri lain akan ditawarkan oleh syarikat di bawah nama TeksiKu.

Teksiku ialah aplikasi mudah alih ride-hailing yang dibangunkan dan diuruskan oleh MySuri yang merupakan penyedia perkhidmatan platform berasaskan Cyberjaya seperti yang dinyatakan dalam laman web mereka. Carian google di MySuri menunjukkan bahawa mereka lebih kepada pembangun apl mudah alih.

Myteksi_-2022-4.0

Sementara itu, kenderaan elektrik bateri yang dicadangkan untuk digunakan sebagai teksi ialah MG ZS EV yang sudah cukup popular di Thailand.

MG ZS EV mempunyai anggaran jarak pemanduan elektrik sehingga 440. Ia mempunyai keupayaan pengecasan pantas dan pelbagai ciri pintar sebagai standard.

Spesifikasi MG ZS adalah seperti berikut, Jarak Jauh dengan bateri 72.6 kWj daripada satu cas pada kitaran gabungan WLTP: Julat Gabungan 273 batu (440 km): Julat Bandar: 370 batu (596 km); Kecekapan Pemanduan Gabungan: 3.5 batu/kWj (17.8 kWj/100km).

Jadi, dengan jarak pemanduan bandar yang baik, pemandu teksi mungkin hanya perlu mengecas setiap dua hari, namun dengan kebanyakan pemandu teksi yang tinggal di rumah pangsa kos rendah, atau kawasan kejiranan berkelompok yang ‘padat’, kami tertanya-tanya bagaimana mereka akan cas di rumah (selepas beberapa hari di jalan raya).

Atau, adakah tempat letak kereta mengecas EV pusat untuk mereka gunakan seperti yang mereka ada sekarang untuk bas awam elektrik.

Yang akan datang di bawah MyTeksi ialah rangkaian teksi BYD e6 MPV EV. MPV EV ini telah pun digunakan dengan jayanya di Singapura sejak 2021 dan ia baru sahaja dilancarkan di Australia pada harga AUD39,999. E6 mempunyai jarak pemanduan yang panjang sehingga 520kms (WLTP) bergantung kepada keadaan pemanduan.

E6 ialah kenderaan pelbagai guna (MPV). Ia boleh memuatkan enam orang dengan selesa. Motor elektrik dikuasakan oleh pek bateri 71.7 kWj. Ia menghasilkan kuasa 95 bhp dan tork 180 Nm.

Previous post

Audi RS2 1995 Masih Tidak Ada Tandingan

Next post

Evolusi Gril Mercedes-Benz Yang Ikonik

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *