Uncategorized

Evolusi Gril Mercedes-Benz Yang Ikonik

Beginilah rupanya perubahan gril Mercedes-Benz mengikut peredaran zaman.

Reka bentuk automotif telah berkembang pesat sejak 100+ tahun yang lalu dan Mercedes-Benz telah berada di sana di setiap langkah, selalunya merintis perubahan. Hari ini, kebanyakan reka bentuk kereta mempunyai jenis dataran tinggi dan jenama kereta bergantung pada tandatangan pencahayaan dan grafik gril untuk menyampaikan identiti kenderaan itu. Bagi sesetengah jenama, seperti Mercedes-Benz, gril sentiasa menjadi sebahagian besar reka bentuk kereta. Tetapi percaya atau tidak, gril Benz yang pertama adalah mengenai fungsi berbanding bentuk.

Pada tahun 1897, Maybach menghasilkan radiator tiub. Pada tahun 1900 Wilhelm Maybach memasang radiator sarang lebah pada Mercedes 35 PS dan itu menyelesaikan masalah penyejukan enjin pembakaran dalaman. Ini memulakan trend dalam reka bentuk automotif untuk meletakkan radiator betul-betul di hadapan kenderaan dengan cara tegak, tetapi semuanya kelihatan sama sehinggalah sang coachbuilders berjaya mendapatkannya.

Radiator sarang lebah mempunyai 8000 paip kecil yang membolehkan kawasan permukaan yang lebih besar dan penyejukan keseluruhan yang lebih baik. Ini membantu mengurangkan jumlah air yang diperlukan untuk menyejukkan enjin lebih daripada separuh.

Mercedes-Benz-grilles-1.0

Lipatan tengah yang tersendiri telah ditambahkan pada gril radiator Mercedes pada tahun 1911, yang meningkatkan lagi permukaan penyejukan. Tetapi reka bentuk ini dikhaskan untuk model yang lebih besar dengan enjin yang lebih berkuasa.

Perubahan ketara berlaku pada tahun 1931 dengan Mercedes-Benz 170 (Typ W 15) kerana radiator kini dipasang di belakang gril. Gril itu kini menjadi sebahagian daripada bonet dan direka secara berasingan dengan bentuk yang lebih bulat dan segi empat tepat, masih mengambil inspirasi daripada rupa biasa radiator. Ia juga mempunyai bingkai krom lebar. Bintang bucu 3 yang ikonik kini telah dipaparkan dua kali, sekali sebagai lencana dan sekali lagi sebagai hiasan hud. Corak sarang lebah kini melindungi radiator sebenar daripada kotoran dan serpihan di samping mempunyai tujuan estetik. Selain itu, ia bersudut sedikit ke belakang dan juga tirus.

Sepanjang beberapa dekad, gril krom terus menjadi ciri Mercedes-Benz yang paling menonjol. Ia menjadi lebih luas dan lebih pendek tetapi kekal sebagai simbol kuasa dan kehadiran. Dari masa ke masa, ia telah direka bentuk semula untuk menampung trend dalam aerodinamik.

Untuk membezakan bahagian sukan jenama Mercedes-Benz, ‘muka kereta Sukan’ yang berasingan telah dicipta pada tahun 1950-an untuk 300 SL Gullwing dan 190 SL roadster. Ini terdiri daripada bintang bucu tiga yang diapit oleh sirip krom mendatar terhadap bukaan radiator yang lebar dan cetek. Hari ini, tema daripada gril alternatif ini hadir pada model dan garisan trim yang lebih muda dan dinamik.

Pada tahun 2007, W204 C-Class menjadi model Mercedes-Benz pertama yang membolehkan pelanggan memilih antara rupa sporty atau klasik untuk gril hadapan. Mereka yang inginkan rupa mewah yang lebih tradisional seperti gril krom boleh mendapatkan pakej kemasan C-Class dalam Classic atau Elegance. Manakala mereka yang mahukan kereta yang kelihatan lebih dinamik boleh mendapatkan trim Avantgarde.

Mercedes turut memperkenalkan gril Panamericana untuk kereta AMG, yang mengambil inspirasi daripada perlumbaan jalan raya Mexico 1952. Jenama G-Class dan Maybach juga mempunyai variasi tersendiri pada gril.

Hari ini, keadaan berubah di Mercedes-Benz. Syarikat lebih atau kurang komited untuk menggunakan elektrik sepenuhnya di mana pasaran membenarkan. Jadi gril Mercedes-Benz atau lebih tepatnya Mercedes-EQ yang baharu akan didatangkan dengan Panel Hitam dan bukannya gril tradisional. Panel Hitam masih menampilkan bintang tengah, tetapi kini bukannya menyembunyikan sistem penyejukan kenderaan, ia digunakan untuk menempatkan penderia kenderaan dan menyepadukan tandatangan pencahayaan. Penderia yang tertanam dalam Panel Hitam termasuk ultrasound, kamera, radar dan juga LIDAR.

Previous post

TNB Dan Mysuri Akan Menyediakan 1,000 Teksi Elektrik Untuk KL

Next post

BMW iX5 Hydrogen Kini Dalam Pengeluaran Menggunakan Teknologi Toyota

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *