Berita Auto

Audi RS2 1995 Masih Tidak Ada Tandingan

Lihatlah kereta yang jarang ini yang telah melahirkan nama RS.

Audi RS2 yang sering dirujuk sebagai Audi RS2 Avant atau Audi 80 RS2 ialah projek usaha sama antara Audi dan Porsche dan sering dipuji sebagai kenderaan yang menjadikan jenama Audi sebagai pengeluar kenderaan praktikal, mewah dan berorientasikan prestasi.

batch_Audi-RS2-Cover-1.0

Audi RS2 ialah kenderaan berprestasi tinggi 5 pintu estet (station wagon) yang dibina antara Mac 1994 dan Julai 1995. Kereta ini ialah Audi 80 Avant biasa yang dihantar ke kilang Zuffenhausen Porsche di Stuttgart di mana jenama yang terakhir ini telah meningkatkan kereta tersebut dengan sistem brek dan suspensi yang dipertingkatkan.

Selain itu, enjin inline 5 Audi yang terkenal turut dinaik taraf oleh Porsche dengan memasangkannya dengan pengecas turbo KKK jenama itu dan menggandingkan sistem pacuan semua roda quattro Audi yang terkenal di dunia dengan transmisi manual 6-kelajuan yang sporty.

Ini bermakna Audi RS2 telah mengeluarkan 311bhp pada 6,500rpm dan menghasilkan 302lb/ft (kira-kira 409Nm) tork dan memberikan kereta itu pecutan abad hanya 5.4 saat dan kelajuan tertinggi 163 mph (kira-kira 262km/j).

Selain itu, kereta ini juga merupakan estet prestasi pertama Audi, jadi jika kita masih mengira, kereta ini memulakan kegilaan estet prestasi, menubuhkan Audi sebagai jenama, memulakan barisan kereta RS sambil juga menjadi model RS pertama dan boleh dipercayai dan pemandu harian yang selesa. Maka tidak hairanlah kereta ini mempunyai pengikut kultus.

Selain itu, unit Audi RS2 yang dilihat dalam gambar ialah contoh yang sangat jarang iaitu model pemanduan tangan kanan yang dibekalkan UK yang siap dalam warna Nogaro Blue yang sangat dicari dan hanya menjalani 33,748 batu atau kira-kira 54312 km.

Dengan hanya 3,000 unit yang dihasilkan di seluruh dunia dan hanya 180 daripadanya merupakan pemanduan tangan kanan, Audi RS2 dalam gambar mempunyai perbatuan rendah, tak ramai pemilik dan warna cat luaran yang diingini dengan bahagian dalam yang sepadan untuk but, kereta ini mungkin salah satu cebisan sejarah dan kereta pengumpul paling dikenali pada zaman ini.

Audi RS2

Jadi apakah pendapat anda tentang Audi RS2? Adakah ia layak mendapat statusnya atau dia ni overrated?

Previous post

Jenama Koenigsegg Hypercar Kini Di Bawah Wearnes Automotive

Next post

TNB Dan Mysuri Akan Menyediakan 1,000 Teksi Elektrik Untuk KL

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *