BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Volkswagen Dan Maruti Meneroka Kemungkinan Perikatan Strategik

Volkswagen mungkin dapat yang diingininya di India.

Di serata dunia, Volkswagen dilihat sebagai salah satu jenama yang dominan dalam pasaran yang besar. Ini adalah benar terutamanya di pasaran Eropah, tetapi untuk sementara waktu ia juga sama di Mexico, Afrika Selatan dan China. Satu pasaran besar Asia yang belum dapat ditawan ialah India. Dengan populasi lebih satu bilion, mudah untuk memahami sebab mengapa konglomerat kereta Jerman itu mahukan sepotong pai India. Setakat ini, syarikat itu hanya berjaya memperoleh bahagian pasaran sebanyak 2%, walaupun 5% diunjurkan menjelang 2025.

Salah satu cara Volkswagen boleh mencapai peningkatan yang besar dalam bahagian pasaran ini adalah melalui pakatan strategik dengan salah satu syarikat tempatan di benua kecil itu, Mahindra. Pengarah pertama Maruti Sanjay Gandhi pernah cuba berkerja sama dengan Volkswagen pada awal 1970-an, tetapi tidak menjadi.

Kini, kedua-dua syarikat gergasi automotif telah menandatangani perjanjian di mana Volkswagen akan membekalkan alat ganti EV untuk kenderaan elektrik Mahindra yang akan datang. Term Sheet ini meliputi pembekalan komponen elektrik MEB untuk platform semua elektrik oleh Mahindra yang dipanggil INGLO. Perjanjian itu memerlukan lebih daripada sejuta unit merentasi 5 model SUV elektrik yang dibina oleh Mahindra. Volkswagen dan Mahindra juga terbuka untuk mengembangkan perjanjian dan meneroka jalan kerjasama lain. Malah terdapat perbincangan mengenai pembuatan sel bateri tempatan serta penyelesaian pengecasan dan tenaga di India. Jadi, walaupun perjanjian itu mungkin tidak akan meletakkan lebih banyak kenderaan Volkswagen di lndia, ia sekurang-kurangnya akan mewujudkan beberapa peluang untuk Volkswagen mengembangkan kapasiti pengeluaran dan meraup keuntungan dalam proses itu.

Thomas Schmall, ahli Lembaga Pengurusan Volkswagen Group Teknologi dan Ketua Pegawai Eksekutif Volkswagen Group Components, berkata: “Kami gembira kerana kami telah mengenal pasti skop kerjasama yang lebih besar antara kedua-dua syarikat kami. Bersama-sama, Volkswagen dan Mahindra boleh menyumbang dengan ketara kepada elektrifikasi India, sebuah pasaran automotif yang besar dengan komitmen perlindungan iklim yang bercita-cita tinggi. Platform Elektrik MEB dan komponennya adalah kunci kepada mobiliti mampan mampu milik di seluruh dunia. Perkongsian itu bukan sahaja menunjukkan bahawa perniagaan platform kami sangat berdaya saing, tetapi juga MEB berada di landasan yang baik untuk menjadi salah satu platform terbuka terkemuka untuk e-mobiliti. Oleh itu, kami menyampaikan fokus strategi AUTO BARU Volkswagen kami untuk menjadikan perniagaan platform sebagai tonggak kukuh Kumpulan kami dan untuk membuka kunci kumpulan keuntungan masa depan melalui skala ekonomi.”

Mengulas mengenai pengumuman itu, Rajesh Jejurikar, Pengarah Eksekutif, Sektor Auto dan Ladang, Mahindra & Mahindra Ltd., menyatakan: “Penandatanganan techno-commercial term sheet ini adalah satu langkah ke hadapan yang penting dalam perkongsian kami dengan Volkswagen. Platform INGLO kami yang dibina khas menawarkan potensi yang tidak dapat ditandingi untuk pertumbuhan dan penyesuaian selanjutnya untuk membangunkan produk baharu dan inovatif, bukan sahaja untuk India, tetapi untuk pasaran global. Visi kami adalah untuk menerajui revolusi mobiliti elektrik di India dengan membawa SUV elektrik tulen dengan teknologi termaju, seperti yang dipamerkan di UK hari ini. Kami sangat berbesar hati untuk meneroka lebih jauh bidang potensi kerjasama dengan Volkswagen dan yakin bahawa bersama-sama, kami akan dapat membentuk masa depan elektrik yang menarik.”

Previous post

Polestar 6 Akan Dilancarkan Di Singapura, Tempahan Dibuka Sekarang

Next post

Anda Patut Melanggan Kereta EV Untuk Kereta Seterusnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *