Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Thailand Dapat Ford Ranger XL Street Special

Ford Ranger XL Street Special adalah model khas Thailand yang kami pun mahu untuk Malaysia.

Adakah kita ada pasaran untuk trak pikap lo-rider dengan infotainment yang boleh tahan, kotak gear manual dan penampilan yang agresif? Well di Thailand, memang ada. Ford melancarkan Ranger XL Street Special di sana untuk meraikan ulang tahun ke-25 syarikat itu membina kenderaan itu di Land Of Smiles. Jangan harap ia akan dieksport ke pasaran lain, termasuk Malaysia.

Edisi Khas Ford Ranger XL 2021 dibangunkan di atas varian XL Street Super Cab, yang dikemas kini pada akhir tahun 2020. Ini menggabungkan ketinggian tunggangan yang diturunkan dengan kabin 2 baris yang mempunyai tempat duduk untuk 4-5 orang dewasa, tetapi hanya dua pintu . Konfigurasi ini biasa di Thailand, tetapi tidak begitu di Malaysia. Ia juga dikenali sebagai ‘extended cab’ atau ‘king cab’. Ketinggian tunggangan yang diturunkan nampaknya berkaitan dengan fakta pengaturan pacuan roda belakangnya.

Menguasakan Street Special ini ialah motor turbodiesel 2.2 liter yang lama dengan output rendah yang kita sudah lihat pada Ranger selama bertahun-tahun. Motor ini dipadankan dengan kotak gear manual 6-kelajuan yang menyalurkan kuasa 160PS dan tork 385Nm ke gandar belakang sahaja.

BHPetrol_Euro5-Diesel_Web-Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA-55

Apa baharu dengan Ford Ranger XL Street Special Edition ini?

Perbezaan utama adalah gril depan yang direka semula. Ia kini menampilkan huruf-huruf “F-O-R-D” yang terpampang di depan dan bukan oval biru kecil yang biasa digunakan. Pikap ini juga dilengkapi dengan body kit baharu yang terdiri daripada sambungan bumper di bahagian depan dan belakang. Ia juga memiliki skirt sisi baharu dan juga spoiler tailgate.

Sebagai tambahan, terdapat juga decal merah dan putih, yang diilhamkan oleh kereta lumba Super Pickup Ford Racing Thailand. Satu set roda hitam 16″ melengkapkan penampilannya.

Dari segi peralatan, Ford Ranger XL Street Special tidak kurang hebatnya. Ia dilengkapi dengan unit infotainment 8″ dengan Apple CarPlay dan Android Auto serta 6 pembesar suara. Di dalamnya, anda juga akan menemui cermin pandang belakang auto-dimming.

Hanya ada dua pilihan warna untuk Ford Ranger XL Street Special ini – Lightning Blue dan Absolute Black. Berapa banyak wang yang akan anda bayar untuk kenderaan tersebut sekiranya Sime Darby Auto Connexion membawanya masuk konfigurasi ini?

Previous post

Mercedes-Benz Sudah Mempunyai Cita-Cita Pacuan Elektriknya Awal-Awal Lagi

Next post

Volkswagen Atlas Cross Sport GT Concept Guna Enjin Golf R

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *