Undang - Undang

Phua Chu Kang Didenda Kerana Memandu Melebihi Had Laju @ 130km / j

Gurmit Singh, pelakon yang melakonkan watak Phua Chu Kang, telah didenda kerana memandu laju dan dilarang untuk sementara waktu memandu di Singapura.

Bagi mereka yang tidak biasa memandu di Singapura, ianya adalah satu pengalaman yang sangat berbeza. Ya, masih ada kemalangan, masih pemandu sembrono, dengan peraturan asas dan tanda jalan yang sama. Namun, satu aspek yang membimbangkan bagi banyak pemandu Malaysia adalah tahap penguatkuasaan peraturan dan kepatuhan umum terhadap peraturan ini. Ia tidak sempurna, tetapi terdapat banyak kamera laju di mana-mana dan secara amnya, lebuh raya tidak mempunyai kelalaian yang sama dengan had kelajuan seperti yang berlaku di sini.

Namun, sekali-sekala, ada yang dibawa ke mahkamah untuk menjadi teladan. Denda di sana mungkin agak mahal untuk memandu laju. Walaupun anda pesalah kali pertama, mahkamah boleh menjatuhkan hukuman penjara 3 bulan kepada anda atau sehingga S $ 1,000 – atau kedua-duanya! Hari ini diketahui bahawa pelawak legenda Singapura Gurmit Singh didenda dan dijatuhkan hukuman oleh mahkamah atas kesalahan itu!

Namun, mahkamah tidak terlalu keras dalam menjatuhkan hukuman. Sebagai ganti masa penjara dan denda maksimum, Singh gantung dari memandu selama 3 bulan dan denda $ 800. Dia ditangkap memandu dengan kelajuan 131km / jam di jalan Woodlands Avenue 12. Had laju di sana ialah 70km / j.

Gurmit Singh memilih untuk mewakili dirinya sendiri di mahkamah dan mengaku bersalah. Alasan yang diberi ialah dia terdengar kereta yang dipandunya mengeluarkan bunyi pelik yang aneh pada kelajuan 100km / j dalam perjalanan untuk menjemput anaknya dari kerja internship. Dalam perjalanan pulang, dia cuba menghasilkan semula bunyi ini dan memandu melebihi had laju. Walau bagaimanapun, dia mengatakan bahawa dia memandu pada kelajuan itu sementara sahaja.

Hakim masih mendapati bahawa dia telah membahayakan nyawa anaknya dengan memandu laju, maka itulah denda dan larangan memandu sementara dikenakan. Dia menerima hukuman itu dengan reda.

Ini adalah kesalahan pertamanya. Sekiranya Mr Singh ditangkap memandu dengan kelajuan yang jauh lebih tinggi daripada had laju rasmi, kesalahan itu akan menjadi lebih serius. Seksyen 67 (A) Akta Lalu Lintas Jalan Raya di Singapura akan memberi kuasa kepada mahkamah untuk menjatuhkan hukuman tiga kali ganda dari kesalahan pertama dengan hukuman penjara maksimum 10 tahun.

Previous post

Renault Megane E-Tech Electric Masuk Fasa Ujian

Next post

"Vision Starburst" Adalah Konsep Terbaru Dari Geely

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *