Konsep / Lakaran / Intipan

Adakah Mitsubishi EVO 11 Ini Akan Tiba Semasa Hayat Kita

Ini adalah satu lagi rendering Lancer EVO 11 yang sudah lama tertangguh.

Dilancarkan pada 1 Oktober 2007, Lancer Evolution X adalah sedan 4WD berprestasi tinggi terakhir dari syarikat yang menghiburkan kita dengan nama EVO yang ikonik dan banyak kemenangan rali dari Lancer 2000 Turbo pertama pada tahun 1984 yang menghasilkan 280PS yang sangat mengagumkan ( gambar di bawah).

Menampilkan platform baru, enjin, dan reka bentuk luaran dan dalaman, model 2.0 liter yang direka bentuk semula akan membawa tanda harga termasuk cukai mulai dari ¥2,997,750 hingga, ¥3,750,600. Ia dilancarkan di Malaysia dengan hargamahal RM315,000 dengan jaminan hanya satu tahun dan masih habis dijual dalam beberapa minggu.

Pada bulan Mac 2009, Mitsubishi EVO X ini menyertai armada lebuh raya jabatan Polis Diraja Malaysia. 25 unit dibeli dan jika anda bernasib baik, anda mungkin pernah melihatnya di lebuh raya Utara Selatan.

Tujuan pengembangan Lancer Evolution X baharu adalah untuk menjadikan kereta itu selaju yang mungkin, sekaligus menjadikan keselamatan pemanduan sebaik yang mungkin. Untuk itu Lancer Evolution X dilengkapi dengan teknologi kejuruteraan automotif terbaharu, termasuk sistem kawalan dinamik kenderaan Super All Wheel Control (S-AWC) dan Twin Clutch Sport Shift Transmission (TC-SST) yang baharu dibangunkan . Lancer Evolution X adalah sedan 4WD berprestasi tinggi generasi baharu yang membolehkan akses pemandu kategori baharu ke pengalaman pemanduan dinamik Mitsubishi dengan menyokong kelajuan dengan kawalan, sekuriti dan keselamatan.

Model 2007 EVO X menghasilkan kuasa 297bhp @ 6,500 dan tork 422Nm pada 3,500rpm. Pada bulan Disember 2015, Mitsubishi bersarakan EVO X dengan versi 308bhp, terhad kepada hanya 1,000 unit di Jepun sahaja dan enjinnya menghasilkan tork 429Nm pada 3,500rpm.

Sejak itu belum ada khabar rasmi mengenai bila EVO XI akan tiba dan beberapa khabar angin sudah bertahun-tahun mencadangkan persaraan penuh papan nama itu dan ada juga yang mengatakan bahawa XI mungkin akan tiba dalam masa terdekat.

Ada seberapa ketika dahulu, di pertengahan tahun 2019, khabar muncul mengenai pengembangan EVO XI tetapi dengan drivetrain kerjasama. Dengan platform Renault-Nissan-Mitsubishi yang berkongsi berita yang tersebar, menyarankan bahawa Mégane RS dengan tenaga kuda asas 300 akan digunakan, tetapi EVO baharu mungkin menambah sistem hibrid untuk meningkatkan kuasa hampir kepada 350 tenaga kuda.

Sementara itu, berikut adalah beberapa lakaran EVO generasi akan datang yang telah beredar di internet dan kelihatan siap untuk produksi. Sementara itu, generasi semasa Subaru WRX STI dijual di Malaysia tanpa saingan (EVO sahaja adalah saingan sebenarnya) dan berharga RM271,000. Anda juga boleh melihat kepada Renault Megane R.S yang berharga dari RM279,888 sebagai pilihan lain kereta prestasi.

Previous post

100 Kenderaan Elektrik BYD Tang Pertama Menuju Ke Norway

Next post

Perodua Yakin Capai Sasaran Jualan 240,000 Unit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *