Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Tayar Run-Flat Berbanding Kit Repair Tayar Di Malaysia

Dengan jalan yang tidak dimaintain dengan baik, adakah tayar run-flat berfungsi dengan baik?

Yang mana yang anda lebih gemari? Ini telah menjadi persoalan beberapa pemilik kereta baharu yang berada di atas pagar. BMW mengadopsi tayar run-flat dari awal-awal dan mempromosikan penggunaannya secara meluas dan setelah bertahun-tahun berlalu, Mercedes-Benz mula turut mengadopsi tayar run-flat di seluruh barisan kenderaan penumpang mereka.

Hari ini, tayar run-flat (RFT) adalah peralatan original dengan semua kereta penumpang BMW dan Mercedes-Benz sementara kebanyakan jenama Jepun dan Korea menjauhkan diri dari teknologi ini. Jenama Eropah yang lain duduk di atas pagar dan belum mahu ikut dan sebaliknya banyak daripada mereka menggunakan kit baiki tayar.

Tayar run flat adalah tayar di mana anda boleh terus memandu bila pancit (bergantung kepada keparahan kebocoran itu) sehingga anda boleh memandu pulang dengan selamat atau sampai ke kedai tayar untuk menukar tayar anda.

Anda tidak boleh memandu RFT yang pancit lama atau jauh. Periksa spesifikasi pengeluar untuk mengetahui berapa lama dan jauh anda boleh memandu dengan tayar pancit anda. Sebilangan besar tayar run-flat akan membolehkan pemanduan berterusan walaupun setelah kehilangan sebahagian atau semua tekanan angin tayar hingga 100km pada kelajuan maksimum hingga 100km / j

Baiknya

Anda boleh memandu dengan tayar yang pancit: Manfaat utama tayar RFT adalah ia membolehkan anda terus memandu kira-kira 100+ kilometer setelah semua angin habis keluar. Anda tidak perlu keluar dari kereta ketika hujan, atau di sepanjang lebuh raya yang sibuk atau di jalan raya di kawasan yang ‘bermasalah’. Pemandu biasanya perlu mengurangkan kelajuan hingga sekitar 70-80km / j untuk mendapatkan jarak maksimum. Owner’s Manual anda akan mempunyai angka yang tepat.

BHPetrol_Euro5 Diesel_Web Banner_BM_GoHedGostan_650x85_FA

Buruknya

Tayar run-flat (RFT) mahal, lebih banyak daripada tayar biasa. Mereka juga bising sedikit bila bergerak. Kemudian ada jangka hayat. RFT habis lebih cepat. Malah ada yang mengatakan bahawa pengendalian RFT kurang memberangsangkan berbanding tayar premium biasa.

Kenderaan yang dilengkapi dengan flat-run tidak ada tayar ganti, yang bermaksud mereka tidak mempunyai jack kereta atau alat apa pun. Sebenarnya, tanpa tayar ganti mengurangkan berat badan dan memberi lebih banyak ruang bagasi.

Ia juga memberi manfaat kepada kenderaan hibrid dan elektrik yang memerlukan ruang untuk sistem bateri dan motor elektrik.

Kit Repair Tayar

Jadi, hari ini, banyak kereta premium baharu dijual tanpa tayar ganti dan membekalkan kit repair tayar kecemasan. Ini terdiri daripada pemampat yang dikuasakan dari soket 12V (atau pencucuh rokok) kereta, serta sebotol sealant, biasanya getah cecair. Menggunakan kit repair ini cukup mudah (anda masih perlu turun dari kereta untuk mengunakanya) tetapi ia hanya sementara.

Dalam kebanyakan kes, hanya perlu menyambungkan botol getah kepada injap tayar. Sebilangan besar botol bertekanan, jadi getah akan mengalir melalui injap ke tayar.

Sebaik sahaja masuk ke dalam tayar, getah sepatutnya mula menutup lubang. Selepas itu, sambungkan kompresor ke soket 12V. Hidupkan enjin, kemudian kompressor, dan pam tayar. Semudah itu.

Sekiranya lubang tidak segera ditampal, cabut kompressor dan cuba memandu kereta ke depan atau ke belakang beberapa meter untuk menyebarkan sealant di dalam tayar. Kemudian pasangkan semula pemampat dan cuba lagi.

Kit repair tayar biasanya boleh membantu tetapi tidak guna untuk lubang yang lebih besar dari 4mm. Sekiranya anda mengalami letupan serius atau rosak sidewall tayar, anda perlu menghubungi perkhidmatan breakdown.

Ingat bahawa kit repair adalah penyelesaian sementara. Pergi ke kedai tayar untuk memperbaiki atau mengganti tayar anda secepat mungkin. Jaga kelajuan anda di bawah 60-50km / j.

Ini adalah set lengkap dari OKO berharga RM295.00

Anda boleh mendapatkan kit repair tayar yang berkualiti dan terbukti di Malaysia dari OKO.com klik di sini dan harganya hanya RM295.00. OKO tidak menggunakan lateks dan mampu menutup lubang sehingga saiz 7mm. Produk ini juga tidak mempunyai tarikh luput. Sekiranya anda ahli Club Audi Malaysia, mereka menawarkan harga istimewa sebanyak RM250.00.

Previous post

BMW X7 xDrive40i Pure Excellence Versi CKD Dilancarkan - RM673,323

Next post

Mitsubishi Motors Malaysia Catat Angka Jualan Bersejarah Pada April 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *