Bisnes

Tata Motors Mencatat Kerugian USD1 Billion Kerana Kos Jaguar Melonjak

Pengeluar kereta terbesar Britain Jaguar Land Rover (JLR) dimiliki oleh Tata Motors dan mereka baharu saja melaporkan kenaikan pendapatan sebanyak 20.5 peratus, dipimpin oleh prestasi penjualan yang kuat di China. Walau bagaimanapun, syarikat ‘induk’ Tata Motors menunjukkan beberapa angka yang membimbangkan.

Pada Februari tahun ini, JLR mengatakan akan memberhentikan 2,000 pekerja pada tahun kewangan 2021-22, kerana jenama itu merancang untuk memasuki kenderaan elektrik sepenuhnya hanya dari tahun 2025.

Komitmen Elektrik

Pada bulan Februari tahun ini, pihak pengurusan JLR mengumumkan ‘Reimagine Plan’. ‘Reimagine Plan’ akan mengelektrikan kedua-dua jenama Land Rover dan Jaguar pada seni bina yang berasingan dengan dua keperibadian yang jelas dan unik.

Di Land Rover, kenderaan dan pemandu disatukan dengan adventure. Dengan merempuh jalan baharu, menghadapi cabaran baharu dan tidak berpuas hati dengan yang diharapkan, Land Rover benar-benar membantu orang untuk mencapai ‘Above and Beyond’. Dalam lima tahun akan datang, Land Rover akan menyambut enam varian elektrik tulen kerana terus menjadi peneraju SUV mewah dunia melalui tiga keluarga Range Rover, Discovery dan Defender. Varian elektrik pertama akan tiba pada tahun 2024.

Menjelang pertengahan dekad ini, Jaguar akan mengalami kebangkitan untuk muncul sebagai jenama mewah elektrik tulen dengan portfolio baharu yang cantik dengan reka bentuk yang menarik secara emosional dan merintis teknologi generasi akan datang. Jaguar akan wujud untuk menjadikan hidup luar biasa dengan mencipta pengalaman automotif yang terbaik menjadikan pelanggannya merasa unik dan dihargai. Walaupun papan nama mungkin dipertahankan, penggantian Jaguar XJ yang dirancang tidak akan menjadi sebahagian daripada barisan pemain, kerana jenama itu nampaknya dapat merealisasikan potensi uniknya.

Jaguar dan Land Rover akan menawarkan kuasa elektrik tulen, papan nama demi papan nama, pada tahun 2030. Sehingga itu, selain 100 peratus penjualan Jaguar, dijangkakan bahawa sekitar 60 peratus Land Rover yang dijual akan dilengkapi dengan powertrain tanpa ekzos.

Tujuan Jaguar Land Rover adalah untuk mencapai pelepasan karbon sifar bersih di seluruh rantaian bekalan, produk dan operasi pada tahun 2039. Sebagai sebahagian daripada cita-cita ini, syarikat juga sedang mempersiapkan untuk penggunaan tenaga sel bahan bakar bersih seiring dengan kematangan ekonomi hidrogen. Pembangunan sudah berjalan dengan prototaip yang tiba di jalan raya Inggeris dalam 12 bulan ke depan sebagai sebahagian daripada program pelaburan jangka panjang.

Kelestarian yang memberikan penanda aras baharu dalam kesan persekitaran dan sosial untuk sektor mewah adalah asas kepada kejayaan ‘Reimagine’. Pasukan terpusat yang baharu akan diberi kuasa untuk membangun dan mempercepat inovasi perintis dalam materialiti, kejuruteraan, pembuatan, perkhidmatan dan pelaburan ekonomi pekeliling.

Komitmen tahunan sekitar £2.5bn akan merangkumi pelaburan dalam teknologi elektrifikasi dan pengembangan perkhidmatan yang terhubung untuk meningkatkan perjalanan dan pengalaman pelanggan, di samping teknologi yang berpusatkan data yang akan meningkatkan lagi ekosistem pemilikan mereka.

Pasaran

Sementara itu, harga saham Tata Motors telah melonjak 78 peratus pada tahun 2021, didorong oleh jangkaan pemulihan keuntungan yang berterusan. Sahamnya ditutup lebih tinggi tiga peratus di Mumbai Selasa menjelang pengumuman pendapatan.

Pendapatan gergasi automotif ini melonjak 42 peratus, tetapi kos luar biasa bernilai USD2,13 bilion (Rs 15,559 juta), yang berkaitan dengan penyusunan semula JLR merugikan keuntungannya. “Ini adalah prestasi menyeluruh yang kuat dan berdaya tahan bagi kami, walau pun dengan pandemik,” P.B. Balaji, ketua pegawai kewangan Tata Motors, memberitahu wartawan dalam panggilan persidangan pasca pendapatan.

Syarikat itu melaporkan kerugian selama tiga suku berturut-turut tahun lalu, kerana pademik itu memperlahankan permintaan di pasaran domestik dan antarabangsa.

Isu Coronavirus

Tetapi pelonggaran sekatan coronavirus menyaksikan pendapatan syarikat melambung tinggi antara Oktober 2020 dan Mac tahun ini, ketika pengguna membeli kereta mewah.

Lockdown baharu kerana gelombang pandemik kedua yang ganas di India telah mengurangkan permintaan kenderaan sekali lagi, dengan pembuat kenderaan termasuk Tata Motors mengumumkan penutupan sementara kilang.

“We will continue to remain vigilant about the evolving Covid situation,” the company’s CEO and managing director Guenter Butschek said in a statement.

Butschek dijadwalkan berhenti kerja pada 30 Jun tahun ini dengan ketidakpastian meningkat atas kepemimpinan syarikat itu setelah penggantinya Marc Llistosella mundur dari peranan pada bulan Mac dengan alasan “maslah peribadi”.

Previous post

Kia Memanggil Balik 440,000 Kenderaan yang Mengalami Risiko Kebakaran

Next post

Jentera F1 McLaren MP4-25A Lewis Hamilton Bakal Dilelong

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *