Cerita Auto

Kia Memanggil Balik 440,000 Kenderaan yang Mengalami Risiko Kebakaran

Setakat ini, terdapat lapan insiden kebakaran yang berkaitan dengan masalah ini

Risiko kebakaran enjin menyebabkan Kia mengeluarkan penarikan balik kedua yang melibatkan lebih dari 440,000 kereta dan SUV di AS. Pemilik dilaporkan diberitahu untuk memarkir kenderaan mereka di luar dan jauh dari struktur sebagai langkah berjaga-jaga terhadap kebakaran yang boleh berlaku walaupun enjin mati.

Recall itu merangkumi model Optima tahun 2013-2015 dan model Sorento tahun 2014-2015. Ini adalah kumpulan kenderaan yang sama yang ditarik balik tahun lalu kerana kebocoran cecair brek yang berpotensi kebocoran dalaman di dalam Unit Kawalan Elektronik Hidraulik (HECU) yang, dari masa ke masa, boleh mengakibatkan short circuit elektrik, sehingga meningkatkan risiko kebakaran di enjin.

Dengan recall sebelumnya, peniaga diarahkan memeriksa HECU untuk kebocoran bendalir brek dan mengganti unit jika bendalir bocor ditemui. Kali ini multifuse baharu dengan rating ampere yang lebih rendah (30-ampere dan bukannya 40-ampere sebelumnya) akan dipasang untuk mengurangkan risiko kebakaran.

Menurut dokumen yang dikeluarkan oleh NHTSA, Kia mengatakan telah menerima aduan enam kebakaran Optima dan dua Sorento, sementara seorang peniaga melaporkan “pencairan terpencil” dalam sebuah Optima setelah menyelesaikan perbaikan recall pertama. Namun, tidak ada laporan kematian, kecederaan atau kemalangan dengan kenderaan yang terjejas.

Previous post

Volkswagen Golf GTI Manhart Hadir Dengan 290 PS, 425 Nm

Next post

Tata Motors Mencatat Kerugian USD1 Billion Kerana Kos Jaguar Melonjak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *