Bisnes

VW Group Diterima Masuk Semula Ke Dalam UN Global Compact

VW Group mendapat satu lagi peluang untuk menebus dirinya, dan sekali lagi menjadi peserta UN Global Compact.

Apa itu UN Global Compact?

UN Global Compact (Kompak Global PBB) adalah inisiatif sukarela berdasarkan komitmen CEO untuk mencapai matlamat pembangunan lestari PBB. Dapatkan maklumat tentang 10 prinsip yang menjadi panduan UN Global Compact di sini.

VW-Group-UN-Global-Compact-mission-2.0

Mengapa VW Group meninggalkanya dahulu?

Volkswagen Group bergabung dengan UN Global Compact pada tahun 2002. Namun, pada tahun 2015 syarikat itu didapati telah menipu pengawal selia dengan ‘Defeat Devices’. Peranti ini akan mengesan ketika kereta diuji untuk pelepasan ekzos, dan mengubah cara kendaraan beroperasi untuk memenuhi persyaratan. Di dunia nyata, kereta yang sama akan beralih ke mod default mereka yang menghasilkan antara 5-20 kali had undang-undang pencemar seperti nitrogen dioksida, penyebab kanser.

VW-Group-UN-Global-Compact-vw-tailpipe-3.0

Ketika skandal Dieselgate mulai terungkap menjelang akhir tahun 2015, syarikat itu dikerah meninggalkan UN Global Compact secara sukarela.

Berikut adalah beberapa prinsip yang mungkin dilanggar oleh VW Group:

  • Prinsip 7: perniagaan harus menyokong pendekatan pencegahan terhadap cabaran persekitaran;
  • Prinsip 8: menjalankan inisiatif untuk meningkatkan tanggungjawab terhadap alam sekitar; dan
  • Prinsip 9: mendorong perkembangan dan penyebaran teknologi mesra alam.

Mengapa mereka kembali masuk?

Walaupun Volkswagen terpaksa memulai proses pembelian-balik untuk pelanggan di AS, situasinya berbeda di seberang kolam. Terdapat bukti yang menunjukkan bahawa kira-kira 50 juta kenderaan di EU masih beroperasi dan mencemar melebihi had yang dibenarkan undang-undang. Walau bagaimanapun, VW Group sendiri dikatakan sudah berubah.

VW-Group-UN-Global-Compact-stock-4.0
Volkswagen AG telah membayar lebih daripada $ 7.4 bilion untuk membeli balik sekitar 350,000 kenderaan. Mac 2018.

Dalam 5 tahun kebelakangan ini, mereka telah membina sepenuhnya dasar pematuhan dan integriti mereka di bawah pengawasan Jabatan Kehakiman AS. Mereka juga telah membuat komitmen untuk mengurangkan pelepasan CO2 lifecycle pada kereta penumpang mereka sebanyak 30% pada tahun 2025. Menjelang tahun 2050, mereka bertujuan untuk menjadi climate neutral.

TETAPI, Volkswagen telah menggunakan ‘Defeat Devices’ (Peranti Penipuan) ini sejak sekurang-kurangnya tahun 2009. Mereka kena kantoi hanya pada tahun 2015. Oleh itu, 6 tahun meracun alam sekitar telah dihapus oleh 5 tahun… apa sebenarnya? Pembelian balik, pembaharuan dasar dan pembayaran denda?

Hasilnya, mereka telah dilantik semula sebagai peserta UN Global Compact.

Apa maksud sebenarnya untuk VW Group?

Terus terang, tidak banyak. UN Global Compact tidak mempunyai alat prestasi atau penilaian dan penyertaan mereka tidak mengesahkan syarikat itu untuk apa-apa sama sekali. Walau bagaimanapun, para peserta diharapkan dapat menerbitkan laporan tahunan untuk menunjukkan bagaimana mereka mendukung 10 prinsip tersebut. Syarikat yang lebih besar DIPERLUKAN untuk membuat sumbangan potongan cukai tahunan untuk menyokong operasi di peringkat global dan negara.

VW-Group-UN-Global-Compact-Volkswagen-ID.3-5.0

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif UN Global Compact, Georg Kell mengatakan:

“… Volkswagen, walaupun jauh dari sempurna, telah belajar dari kesilapannya. Ini adalah saat untuk setiap pekerja di Volkswagen berhenti sejenak dan berbangga dengan apa yang telah mereka capai bersama. “

Apa pendapat anda? Sudahkah mereka melakukan yang secukupnya dalam 5 tahun ini untuk ‘berbangga’ dengan diri mereka sendiri? Adakah kedudukan simbolik ini mempunyai pengaruh terhadap tanggapan jenama itu? Sudahkah mereka membuktikan bahawa mereka memang sudah berubah hanya dalam 5 tahun ini? Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Nissan e-POWER's ICE Akan Zoom Melepasi Piawaian Industri

Next post

Hyundai, Kia dan Genesis Digemari IIHS

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *