Berita Auto

Skandal Pelepasan Dieselgate Selepas 365 Hari

Volkswagen telah bersetuju dengan penyelesaian tertinggi yang bernilai USD17.5 bilion dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat, hanya setahun selepas skandal pelepasan ‘dieselgate’ pertama kali tercetus. Penyelesaian itu akan digunakan untuk mengimbangi pemilik dan membiayai projek-projek udara bersih.

Di Eropah, Dr. Frank Walsh menjelaskan angka kecekapan hanya akan menunjukkan peningkatan yang minimum terhadap pendahulunya akibat perubahan parameter ujian.

VW juga telah mengumumkan pemotongan kira-kira 23,000 pekerjaan di Jerman selama lima tahun. Pemotongan itu bermakna pembuat kereta dapat menjimatkan sekitar € 3.7bn setahun, dan menegaskan bahawa pengurangan tenaga kerja dapat dilakukan tanpa redundansi wajib.

Tambahan pula, pengeluar kereta Jerman itu terpaksa mempercepat masa depan elektriknya akibat skandal pelepasan. Awal tahun ini, ia mengumumkan Strategi 2025 yang akan melihat 30 model EV baharu dalam dekad yang akan datang.

BHP-Harmony-in-Performance_DSF_Banner-Malay_650x85_201606101

Strategi 2025 merupakan pengumuman utama pertama oleh bos baru Matthias Müller, yang menggantikan Martin Winterkorn sebagai CEO. Winterkorn meletak jawatan tidak lama sebelum VW mengumumkan bahawa 11 juta kenderaan Volkswagen, Audi, Skoda dan SEAT di seluruh dunia perlu ditarik balik kerana ia mengandungi perisian ‘peranti muslihat’. Ini direka untuk meletakkan kereta dalam mod pelepasan yang lebih rendah apabila menjalani ujian pelepasan.

Kewujudan peranti muslihat meletakkan seluruh industri automotif di bawah pemerhatian dan mendorong pemeriksaan pihak berkuasa di seluruh dunia.

 

Previous post

Kemenangan Berganda Untuk Pasukan Liqui Moly Engstler Di Malaysia

Next post

Tiada Lagi Enjin V12 Bagi Mercedes-AMG

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *