Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Nissan e-POWER’s ICE Akan Zoom Melepasi Piawaian Industri

Elemen berkuasa petrol sistem hibrid e-POWER oleh Nissan akan melebihi kecekapan terma 40%.

Nissan telah menjadi peneraju elektrik selama bertahun-tahun. Mereka adalah antara pengeluar pasaran massa pertama yang memperkenalkan pilihan elektrik dengan LEAF gen pertama. Sistem hibrid e-POWER mereka juga terdapat dalam lebih banyak model. Hari ini mereka mengumumkan bahawa sistem hibrid ini akan menjadi lebih cekap.

Nissan-e-POWERs-ICE-Nissan-Note-2.0

Beberapa latar belakang kecekapan terma

Sama hebatnya dengan enjin petrol untuk pergerakan, mereka tidak begitu cekap. Dalam enjin petrol biasa, hanya kira-kira 1/3 tenaga yang tersimpan dalam bahan bakar diubah menjadi tenaga kinetik berguna yang menggerakkan kereta. Baki 2/3 tenaga diubah menjadi haba, getaran dan pelepasan. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, jurutera berjaya meningkatkan ‘kecekapan terma’ ini menjadi sekitar 40%, namun, ini hanya berlaku dengan beberapa enjin. Sekarang Nissan mengatakan bahawa mereka akan melanggar standard industri sekali lagi dengan mendekati 50% kecekapan terma.

Nissan-e-POWERs-ICE-chart-3.0

Enjin petrol e-Power baharu dengan STARC

Untuk mencapai kecekapan terma yang sangat tinggi ini, Nissan menggunakan konsep yang disebut ‘STARC’, yang bermaksud: Strong, Tumble, and Appropriately stretched Robust ignition Channel / Saluran pencucuhan Kuat, Kencang, dan Tegas yang tepat. Persembahan teknikal selama 40 minit mereka membahas perkara ini, terus ke minit ke-19 untuk permulaan perbincangan kecekapan terma.

STARC dengan ringkas:

  • strengthens in-cylinder flow of air-fuel mixture
  • membakar dengan lebih berkesan campuran bahan bakar udara yang lebih cair pada nisbah mampatan tinggi

e-POWER tidak menggunakan enjin petrol untuk menggerakkan roda. Ini membolehkan motor petrol berjalan pada julat kelajuan dan muatan yang optimum sebagai penjana. Pada kelajuan dan muatan yang optimum ini, para jurutera berjaya mencapai tahap kecekapan terma berikut;

  • 43% menggunakan kaedah pencairan peredaran semula gas ekzos
  • 46% menggunakan pembakaran cair
  • 50% pada teknologi fixed RPM dan load + waste heat recovery
Nissan-e-POWERs-ICE-chart-2-4.0

Kami tidak pasti bila mereka akan menggunakan teknologi baharu ini, tetapi e-POWER generasi akan datang mungkin merupakan tekaan yang baik.

Tentang e-POWER

Sistem e-POWER Nissan menggunakan enjin petrol on-board untuk memberikan tenaga elektrik kepada pek bateri e-powertrain. Pendekatan terbaharu Nissan untuk perkembangan enjin telah menaikkan bar ke tahap dunia, melewati julat purata industri automatik semasa dengan kecekapan terma 40%, memungkinkan untuk mengurangkan lagi pelepasan CO2 kenderaan.

Pendekatan berdedikasi untuk meningkatkan kecekapan

Kenderaan enjin pembakaran dalaman konvensional / Conventional internal combustion engine (ICE) memerlukan kuasa dan prestasi dari enjin dengan kelajuan dan beban yang luas. Keperluan asas ini bermaksud mesin konvensional tidak dapat berfungsi pada kecekapan optimumnya setiap masa. Walau bagaimanapun, sistem e-POWER Nissan menggunakan enjin on-board sebagai penjana elektrik khusus untuk e-powertrain sistem. Pengoperasian enjin terhad kepada jangkauannya yang paling efisien, mengurus penjanaan elektrik enjin dengan betul dan jumlah elektrik yang tersimpan di dalam bateri.

Dengan pendekatan khusus ini, dan evolusi teknologi bateri dan teknik pengurusan tenaga, Nissan dapat meningkatkan kecekapan terma melebihi tahap semasa. Pembangunan sistem e-POWER generasi seterusnya meneruskan kecekapan ini melalui reka bentuk dan pengembangan enjin eksklusif untuk e-POWER Nissan.

Sistem Nissan e-POWER

e-POWER pertama kali diperkenalkan di Jepun pada tahun 2016 dengan Nissan Note. Pada intinya adalah 100% teknologi elektrik yang digerakkan oleh motor yang digunakan dalam Nissan LEAF untuk memberikan tork, tenaga, kecekapan dan keseronokan segera. Sistem ini terdiri daripada mesin petrol dengan penjana kuasa, inverter, bateri dan motor elektrik.

Tidak seperti sistem hibrid konvensional, e-POWER membolehkan penggunaan eksklusif enjin on-board untuk penjanaan elektrik dengan memisahkan output enjin dan daya pendorong pada roda.

Previous post

Toyota Gazoo Racing Festival Musim Ke-4 Bermula 27 Mac Ini

Next post

VW Group Diterima Masuk Semula Ke Dalam UN Global Compact

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *