Bisnes

Bermaz Akan Mengambilalih Penjualan KIA Di Malaysia Pada April 2021

KIA Jumpa Penjaga Jenama Baharu Di Malaysia

Desas-desus bahawa jenama KIA akan berpindah dari Naza Kia ke Berjaya Auto (Bermaz) seperti apa yang berlaku dengan jenama Peugeot yang berpindah dari Nasim ke Berjaya Auto Alliance beberapa bulan yang lalu telah ke udara selama beberapa bulan sekarang dan nampaknya disahkan AmInvestment Bank pada 11 Mac 2021 mengeluarkan laporan yang mengucapkan tahniah kepada Bermaz Auto atas “potensi kemenangan mereka terhadap hak pembuatan, pemasangan dan pengedaran KIA, mungkin menjelang April 2021.

Bermaz-KIA-amInvest-report-2.0

Kami bercakap dengan Kia Malaysia, pejabat jenama kerana mereka sudah di Malaysia selama beberapa tahun sekarang dan mereka memberi jaminan kepada kami bahawa semua jaminan kenderaan yang berjalan sekarang masih sangat utuh dan jenama KIA masih banyak beroperasi di Malaysia.

Ya, Naza KIA akan bersara sebagai penjaga jenama KIA di Malaysia dan KIA Malaysia sedang ‘berbual’ dengan penjaga jenama baru, Berjaya (B Auto) yang bersedia untuk menghidupkan semula jenama dengan kenderaan baharu dan menarik dan juga khidmat selepas jualan yang lebih baik.

Sementara itu, KIA Seltos Crossover yang popular di dunia dilancarkan oleh Naza KIA pada Januari 2021 setelah 6 bulan menggoda kita dengan kenderaan tersebut. Sejak itu, hanya 1 (SATU) unit Seltos telah dijual dan dihantar, minggu lalu. Harga jualan Kia Seltos adalah RM115,888 untuk versi EX dan RM133,888 untuk versi GT-Line dengan spesifikasi tinggi

Bermaz-KIA-Carnival-7-3.0
2022 Carnival

Sementara itu, belum ada pengesahan mengenai program pembelian balik kereta terpakai Naza KIA yang dilancarkan pada bulan November 2016, ini mungkin menjadi masalah bagi pemilik KIA yang menghargai program ini.

Bermaz-KIA-Carnival-Seats-4.0
2022 Carnival

Naza KIA memperkenalkan program KIA Value 5, yang membolehkan pelanggan yang layak trade-in kenderaan mereka setelah lima tahun pemilikan untuk nilai pembelian balik yang telah dijamin pada masa hadapan. Sebagai contoh, kita kenal dengan pemilik KIA Cerato 2.0 2017 (RM124,888) yang kini bimbang dengan jaminan pembelian balik RM44,000 apabila mahu menjual Cerato miliknya dalam masa dua tahun. Ini adalah inisiatif Naza KIA untuk pelanggannya dan ini bukan program yang disokong oleh KIA Motors. Kami sedang menunggu jawapan dari pasukan KIA untuk mengesahkan sama ada program ini akan diambil alih oleh penjaga jenama KIA yang baharu atau tidak.

Bermaz-KIA-K5-5.0
2021 K5 EX 1.6T FWD

Jadi, model KIA baharu yang menarik dapat dilihat sampai di Malaysia di bawah penjaga jenama baharu. Yang pasti, MPV Kia Carnival gen ke-4 baharu, sedan K5 yang telah memenangi anugerah di seluruh dunia dan mungkin SUV mewah Sorento baharu yang juga pemenang anugerah.

Bermaz-KIA-K5-rolling-side-left-6.0
2021 K5 EX 1.6T FWD

Bersabar dan tunggu pengumuman rasmi bulan depan.

Previous post

SsangYong Rexton Dikemas kini di UK

Next post

Proton Tidak Mendapat Manfaat Dari Kejayaan Elektrifikasi Geely

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *