Hibrid, Elektrik, Hidrogen

McLaren Mendedahkan Hybrid Plug-in Pertama Mereka – The Artura

Dengan Artura, McLaren Automotive memperkenalkan supercar generasi baharu.

Setelah bertahun-tahun menggoda kita, McLaren Automotive akhirnya telah mendedahkan model terbaharu mereka, Artura. Artura adalah bab baharu untuk McLaren Automotive.

Bukan sahaja ia motor hibrid baharu, turbocharged V6 dan casis polimer bertetulang gentian karbon (CFRP) baharu, tetapi ia juga mewakili keberangkatan keluar dari tatanama syarikat.

Tatanama Baharu

Ia mungkin memerlukan sedikit pemikiran untuk memahami kedudukan Artura berbanding portfolio McLaren semasa. Dari apa yang kita tahu, Artura terletak sekitar pertengahan.

Walaupun mempunyai nama yang sebenar dan bukan sebutan alfanumerik, itu bukan kereta Seri Ultimate seperti Senna, Speedtail atau Elva. Oleh itu, ia juga tidak semestinya seperti kereta Sports Series, seperti 540C, 570S, 570GT, 600LT, 620R. Dari pemahaman kami, McLaren Automotive boleh akhirnya keluar darisupercar peringkat entry-level sama sekali.

Powertrain Baharu

Sejak pertama kali McLaren Automotive mula membuat kereta, mereka banyak bergantung pada enjin M838T. Motor petrol V8 3.8L ini digunakan untuk kesemuanya dari MP4-12C dan P1 hingga 600LT. McLaren beralih kepada M840T dan derivatifnya dari 720S dan seterusnya, tetapi enjin ini turut mempunyai persamaan dengan M838T.

Dengan Artura ini, McLaren Automotive akhir dapat bermula dari habuk di bawah hood. Enjin M630 serba baharu ini adalah V6 berkembar turbo 3.0L berkapasiti 585PS dan tork 585Nm. Ia juga enjin yang mengagumkan, dengan had putaran 8,500 RPM dan berat hanya 160kg.

M630 dirancang untuk berfungsi dengan E-motor fluks axial kompak, yang diletakkan di dalam transmission bell. E-motornya menghasilkan 95PS dan tork 225Nm. Transmisi adalah unit dual-clutch 8-speed baharu yang tidak mempunyai gear gostan kerana ini dijaga oleh E-motor.

Bersama-sama, enjin, E-motor dan transmisi menghasilkan hasil berikut untuk McLaren Artura:

  • 0-100km/h – 3 saat
  • 0-200km/h – 8.3 saat
  • 0-300km/h – 21.5 saat
  • top speed 330km/h (had elektronik)
  • 30km jarak elektrik

Selain itu, bateri lithium ion 7.4kWh hanya mengambil masa 2.5 jam untuk dicas hingga 80% kapasiti. Mungkin yang lebih menarik ialah McLaren Automotive berjaya mengemas semua komponen PHEV ini dalam kenderaan yang beratnya sama seperti supercar berkuasa petrol tradisional. Tetapi untuk memahami perkara ini lebih jauh, kita harus melihat kepada casis baharunya.

Casis Baharu

McLaren Automotive sudah bergantung kepada casis proprietary carbon tub buat beberapa waktu. Dengan Artura, McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA) barhau dikembangkan untuk berfungsi dengan sistem hibrid baharu.

Casis baharu ini menggunakan sepenuhnya sambungan ethernet untuk mengurangkan kabel sebanyak 25%. Kebanyakan sistem kini dihidupkan terus dari bateri hibrid utama, yang juga menurunkan berat badan dan kerumitan kemasan.

Artura juga membolehkan McLaren memperkenalkan teknologi berikut:

  • Intelligent Adaptive Cruise Control
  • Amaran Lane-Departure
  • Bantuan Auto High-Beam
  • Road-Sign Recognition
  • Over-The-Air (OTA) kemas kini perisian

Berast keseluruhan pakej ini hanya 1498kg, TERMASUK pek bateri, E-motor, enjin dan transmisi.

Walaupun terdapat kemajuan, McLaren telah memutuskan untuk mengekalkan signatur stereng hidraulik mereka. Lebih ringan dan dikemas kini dengan versi baru Proactive Damping Control.

Ciri-ciri lain McLaren Artura:

  • Differential (E-diff) dikawal secara elektronikon pada axle belakang
  • reka bentuk suspensi belakang menggabungkan wishbone atas dengan dua pautan bawah dan batang pengikat di hadapan wheel centre
  • Pirelli Cyber Tyre® dengan ‘chip’ di dalam setiap tayar yang menyampaikan data masa nyata ke sistem kawalan kestabilan
  • Kerusi Clubsport baharu
  • McLaren Infotainment dan sistem Connectivity (MIS II) baharu
  • Bluetooth low-energy car key untuk pengesanan pemilik

Tiga varian Artura ditawarkan: Performance, TechLux dan Vision. Versi standard bermula dari £185,500 dan akan tersedia mulai S3 2021. Waranti kenderaan 5 tahun standard, jaminan bateri 6 tahun dan jaminan badan 10 tahun disertakan.

Previous post

Pelancaran Perodua DL 55 Akan Mengurangkan Tempahan Proton X50

Next post

Gempa Bumi: Toyota Gantung Operasi Pengeluaran Di Jepun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *