Penyelenggaraan

Mengapa Pemilik BMW 320d Patut Guna Diesel Infiniti Euro5

Lebih dari 10 tahun yang lalu, jauh sebelum kenderaan Plug-in Hybrid digunakan, BMW Malaysia benar-benar menonjolkan produk powertrain ‘alternatif’ mereka dengan bersemangat sekali. Kami bukan bercakap pasal kuasa hidrogen atau e-bahan bakar. Ya, kita bercakap tentang kuasa diesel. Bagi BMW, semuanya bermula dengan X5 xDrive30d, tetapi pada tahun 2009, mereka telah memperluas rangkaian kenderaan berkuasa turbo diesel mereka dan memperkenalkan empat model tambahan. Ianya adalah X3 xDrive20d, 730Ld, 520d dan 320d. Semua dengan enjin yang menarik, tetapi kami rasa 320d mempunyai kepentingan khusus kerana ia lebih berpatutan daripada yang lain dan terus ditawarkan bahkan ke generasi facelift F30.

3 Series E90 berkuasa diesel ini memecut dasri 0-100 km/j 2 saat lebih pantas daripada rakan petrolnya. Bukan itu sahaja, BMW Malaysia memberikannya body kit M Sport bersama dengan suspensi M Sport dan lebih banyak lagi alatan di bahagian dalamnya. Walaupun ia bukan 3 Series teratas, ia mewakili nilai yang sangat baik dan ianya lebih banyak kereta daripada nilai wangnya. Terutama apabila anda mempertimbangkan penggunaan bahan bakar yang rendah bagi mereka yang ringan dikaki. Trend ini berterusan dengan model F30 dan F30 LCI (facelift). BMW mengembangkan barisan 320dnya dengan menyediakan bukan hanya varian M Sport tetapi tahap trim yang lebih rendah pada harga yang lebih rendah juga. Model yang terbaharu ini bermula dari menggunakan enjin N47 kepada menggunakan enjin B47.

Apa yang penting untuk diperhatikan mengenai semua kenderaan ini ialah BMW mengatakan bahawa mereka telah melakukan ujian yang cukup untuk menentukan bahawa mereka akan berjalan dengan lancar menggunakan diesel Euro 2M selama tempoh jaminan. Tetapi seperti yang telah kami sebutkan pada awal artikel ini, beberapa enjin ini sudah berusia lebih dari sepuluh tahun sekarang. Sekiranya anda pemilik sekarang atau berfikir untuk memilikinya nanti, anda mungkin ingin mula menggunakan diesel yang terbaik untuk kenderaan anda.

Salah satu sebabnya adalah kerana enjin ini akan mula mengumpulkan deposit pada penyuntiknya apabila menggunakan jenis diesel yang salah dari masa ke masa. Menggunakan diesel tulen tanpa bahan tambahan akan mengurangkan prestasi dan kecekapan keseluruhan enjin dengan cepat. Dengan bahan tambahan yang betul pada dos minimum, kadar penurunan prestasi dan kecekapan jauh lebih rendah, tetapi masih ada.

Dengan bahan bakar seperti diesel Infiniti Euro5 BHPetrol, dos bahan tambahan berganda telah ditambahkan ke dalam campuran. Kajian bebas kedua-dua enjin diesel yang lebih lama dan juga enjin diesel moden menunjukkan bahawa kandungan bahan tambahan ini dapat membersihkan deposit yang ada dari penyuntik dengan berkesan dan juga mencegah deposit baharu terbentuk. Inilah jenis bahan bakar yang betul-betul patut diteliti oleh pemilik 320d atau yang bakal memilikinya.

Perlu juga diperhatikan bahawa Euro5, secara amnya, direka untuk berfungsi dengan enjin diesel moden. Perbezaan terbesar antara diesel Euro2M standard dan diesel Euro5 adalah jumlah kandungan sulfur dalam bahan bakar. Enjin diesel yang lebih lama dirancang untuk menggunakan sulfur tambahan ini untuk pelincirannya. Walau bagaimanapun, hasil sampingan pembakaran sulfur akhirnya menyebabkan hujan asid. Enjin yang lebih baharu bergantung pada bahan tambahan dalam bahan bakar sebagai pengganti, dan dari apa yang telah kita pelajari, BHPetrol menggunakan bahan tambahan yang berasal dari Jerman. Ini direka agar sesuai dengan semua jenis enjin diesel moden, terutama yang berasal dari Eropah.

Oleh itu, jika anda ingin mengunakan 320d anda dengan cara yang paling sihat, dapatkan sendiri bahan bakar yang terbaik.

Previous post

Mustang Ini Mempunyai 810 HP Dan Badan Gentian Karbon

Next post

Mercedes-Benz Malaysia Kini Mempunyai Bilik Pameran Maya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *