Bisnes

Daimler Dinamakan Semula Kepada Mercedes-Benz Spin Off Unit Bas Dan Lori

Dalam langkah yang agak mengejutkan, Daimler telah membahagikan portfolio mereka antara Mercedes-Benz Cars & Vans dan Daimler Trucks & Buses. Yang dahulu adalah spin-off.

Walaupun syarikat induk BMW dipanggil BMW Group, Mercedes-Benz telah lama berada di bawah syarikat induk Daimler. Baca artikel perbandingan syarikat induk kami here.

Sudah tentu, ada sebab sejarah di sebalik itu, dan namanya sendiri tidak begitu penting. Walau bagaimanapun, Daimler AG kini telah memutuskan untuk menyusun semula diri mereka dan hasilnya ia dinamakan semula sebagai ‘Mercedes-Benz’ untuk menangani hanya kereta dan van. Perniagaan Trak dan Bas mereka akan menjadi sebahagian daripada struktur korporat baharu yang dinamakan ‘Daimler Truck’.

Mercedes-Benz Cars & Vans

Sebagai sebahagian daripada penyusunan semula ini, Daimler akhirnya akan menamakan semula Mercedes-Benz dan unit perniagaan ini akan bertanggungjawab untuk semua kereta penumpang dan van komersial di bawah struktur sekarang.

Berkemungkinan, ini merangkumi:

Daimler Trucks & Busses

Unit perniagaan ini adalah spin-off dan disenaraikan terpisah dari Mercedes-Benz pada akhir 2021. Daimler Truck akan mempunyai Pengerusi Lembaga Pengawas yang bebas sepenuhnya.

Daimler Truck adalah pengeluar Trak dan Bas terbesar di dunia. Ia memiliki kedudukan nombor 1 di kebanyakan pasaran, termasuk Eropah, Amerika Utara dan Asia. Ia juga mempekerjakan lebih daripada 100,000 orang di seluruh dunia dengan 7 jenama:

  • BharatBenz
  • Freighliner
  • Fuso
  • Mercedes-Benz (Trucks)
  • Setra
  • Thomas Built Buses
  • Western Star

Tahun 2019 dahulu, unit ini berjaya jual setengah juta trak dan bas dan menjana pendapatan hampir € 45 bilion.

Ini pendapat Pengerusi Lembaga Pengurusan Daimler dan Mercedes-Benz mengenai perubahan yang diumumkan.

“Ini adalah detik bersejarah bagi Daimler. Ini mewakili permulaan pembentukan semula syarikat. Mercedes-Benz Cars & Vans dan Daimler Truck & Bus adalah perniagaan yang berbeza dengan kumpulan pelanggan tertentu, laluan teknologi dan keperluan modal. Mercedes-Benz adalah jenama kereta mewah paling berharga di dunia, menawarkan kereta yang paling diingini kepada pelanggan yang arif. Daimler Truck membekalkan penyelesaian dan perkhidmatan pengangkutan terkemuka di industri kepada pelanggan. Kedua-dua syarikat beroperasi di industri yang menghadapi perubahan teknologi dan struktur utama. Dengan adanya konteks ini, kami percaya mereka akan dapat beroperasi dengan berkesan sebagai entiti bebas, dilengkapi dengan net liquidity yang kuat dan bebas dari kekangan struktur konglomerat,” kata Ola Källenius

“Kami mempunyai keyakinan terhadap kekuatan kewangan dan operasi dua bahagian kenderaan kami. Dan kami yakin bahawa pengurusan dan tadbir urus bebas akan membolehkan mereka beroperasi dengan lebih pantas, melabur dengan lebih bercita-cita tinggi, menargetkan pertumbuhan dan kerjasama, dan dengan itu menjadi lebih tangkas dan kompetitif,” tambah Källenius.


Previous post

Dodge Charger Restomod Jahat Milik Kevin Hart Siap Dibina

Next post

Ini Dia Ford F-150 Raptor Generasi Ketiga

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *