Bisnes

BMW Merupakan Jenama Premium Paling Laris Thailand

Selepas 18 tahun di Thailand kini tiba masanya untuk BMW meraikannya.

Pemasar jenama saingan terdekatnya tidak akan merayakanha tahun baru minggu ini kerana BMW Thailand meraikan trofi pasaran automotif. Dua minggu yang lalu, pada 27 Januari, BMW Group Thailand mengumumkan jumlah jualannya untuk Mini dan BMW dan jumlah mereka sekitar 1.7 peratus lebih rendah dari tahun sebelumnya. Well, ada wabak Covid-19 yang marak di seluruh dunia dan di Thailand ia masih berleluasa.

Protes Dan Banyak Lagi

Juga, terdapat banyak demonstrasi pelajar di sekitar ibu kota dan terdapat penutupan yang menyebabkan banyak perniagaan ditutup, bahkan hingga hari ini. Di sebalik semua rintangan ini, industri kereta premium masih bergerak dengan baik dan memberi BMW Group kedudukan teratas dalam segmen kereta premium Thailand.

BMW Group Thailand menanda penutup 2020 yang bersejarah sebagai pengeluar nombor satu dalam segmen automotif premium Thailand. Dari Januari hingga Disember 2020, syarikat mencatatkan sebanyak 12,426 penghantaran BMW dan MINI, meningkatkan bahagian segmennya menjadi lebih daripada 51.2% peratus di tengah-tengah tahun yang paling mencabar dalam sejarah industri.

Walaupun dalam masa yang paling mencabar dalam sejarah, sejumlah 11,242 kenderaan BMW dihantar kepada pelanggan Thailand, sedikit penurunan 4.3 peratus dari tahun 2019, sementara sejumlah 1,184 kenderaan MINI dihantar di Thailand, mencerminkan sedikit penurunan sebanyak 1.7 persen tahun lalu. BMW Motorrad Thailand mengekalkan prestasinya walaupun dalam keadaan sukar pada tahun 2020 dengan 1,224 motosikal dihantar.

BMW Mini 2021_Thailand

Milestone ini menggaris tahun BMW Group Thailand yang paling berjaya, dan ia sudah berusaha untuk membina pencapaian tahun sebelumnya dengan pendekatan yang berfokus pada pelanggan, termasuk digitalisasi, barisan kenderaan premium yang diperluas, barisan pemasangan yang cekap, dan fleksibiliti dari Power of Choice, bersama komitmen berterusan untuk memacu inisiatif yang bertanggungjawab dan berkesinambungan di Thailand pada tahun 2021.

Jualan Global

Di peringkat global, BMW Group sekali lagi mengesahkan kedudukannya sebagai pengeluar automotif premium terkemuka di dunia, dengan sejumlah 2,324,809 kenderaan BMW, MINI dan Rolls-Royce dihantar kepada pelanggan di seluruh dunia. Penjualan kenderaan elektrik, bagaimanapun, meningkat 31.8 peratus tahun ke tahun dengan jumlah keseluruhan sebanyak 192,646 kenderaan elektrik BMW dan MINI terjual di seluruh dunia, mencerminkan minat pelanggan yang kuat terhadap pergerakan elektrik.

Sementara itu, BMW Motorrad berjaya menghantar 169,272 motosikal dan skuter kepada pelanggan pada tahun 2020 dan mencapai angka penjualan kedua terbaik dalam sejarahnya walaupun menghadapi cabaran akibat pandemik tersebut.

BMW Motorrad R18

Mr. Alexander Baraka, President, BMW Group Thailand berkata

“Pandemik ini adalah cabaran sekali seabad untuk kita semua. Walaupun begitu, pada tahun yang sama ketika menghadapi situasi bersejarah ini, kami juga mencapai kejayaan paling berjaya dan melangkah maju sebagai jenama premium nombor satu di Thailand.

Kami telah mengungguli prestasi keseluruhan pasaran kereta penumpang, yang menurun sebanyak 31 peratus, dan pada masa yang sama mengungguli keseluruhan pasaran segmen premium dengan 51.2 peratus market share yang luar biasa. Sepanjang tahun 2020, kami terus menawarkan rangkaian drivetrains, perkhidmatan aftersales yang fleksibel, dan transformasi digital untuk memberi respons yang lebih baik terhadap perubahan keperluan pengguna.

Keputusan 2020 jelas.

“Kami telah mengubah cara kita berfikir dan bekerja. Kami telah mendigitalkan banyak aspek outreach pelanggan, dan kami telah mencari cara untuk membina keyakinan terhadap jenama sambil juga bertarung hati dan jiwa kami walaupun dalam keadaan sukar. Pada masa yang sama, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pelanggan atas kepercayaan mereka terhadap jenama kami.

Kami sangat berminat dengan apa yang kami lakukan, dan pendorong utama bagi kami adalah pelanggan kami. Kami akan meneruskan misi kami untuk membawa teknologi automotif dan pengalaman pemanduan terkini dan terhebat kepada pelanggan kami. Selain itu, saya ingin mengucapkan terima kasih secara peribadi kepada rakan kongsi peniaga kami atas usaha mereka yang gigih sepanjang tempoh yang paling mencabar ini. Dengan COVID-19 memberikan tekanan yang sangat besar di pasaran automotif, kami bersatu dan menghadapi krisis bersama, dan apa yang dapat kami capai adalah menakjubkan,” kata Mr. Baraka.

Previous post

Hyundai Ingin Membina Sejenis Transformer

Next post

Alfa Romeo GTV6 3.0 Dibina Untuk Berlumba Di Afrika

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *