Hibrid, Elektrik, HidrogenTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

GM Melancarkan Kenderaan Penghantaran Elektrik BrightDrop

Sebuah van elektrik dengan jarak mungkin sejauh 250 batu.

Syarikat gergasi automotif Amerika, General Motors baru saja mengumumkan unit perniagaan baharu, BrightDrop, yang akan menawarkan ekosistem kenderaan, perisian dan perkhidmatan elektrik pertama hingga terakhir untuk memperkasakan syarikat penghantaran dan logistik untuk memindahkan barang dengan lebih efisien.

General Motors_BrightDrop_ePallet

Penyelesaian BrightDrop ini dirancang untuk membantu perniagaan kurir dan penghantaran menurunkan kos, memaksimumkan produktiviti, meningkatkan keselamatan pekerja dan keselamatan pengangkutan, dan menyokong usaha keberlanjutan secara keseluruhan.

Syarikat penghantaran FedEx Express akan menjadi pelanggan pertama untuk palet elektrik BrightDrop yang disebut EP1. Ini akan diikuti oleh 500 unit van kargo EV600 berkuasa bateri.

General Motors_BrightDrop_FedEx delivery van

Maklumat lebih lanjut mengenai van penghantaran elektrik General Motors baru ini boleh didapati di www.gm.com

Ciri dan kelebihannya merangkumi:

  • Motor hab elektrik built-in dengan kelajuan yang boleh disesuaikan hingga 3 mph bergantung pada langkah berjalan pengendali.
  • Mampu bergerak di tempat sempit.
  • Boleh membawa kira-kira 23 kargo kaki padu.
  • Kapasiti muatan 200 paun.
  • Rak yang boleh disesuaikan mengatur kandungan.
  • Pintu kabinet yang berkunci memungkinkan untuk akses kandungan selamat dan secara remote.

BrightDrop EV600 – Produk kedua BrightDrop yang akan dipasarkan adalah EV600 yang merupakan kenderaan komersial ringan elektrik yang dibina khas untuk penghantaran barang dan perkhidmatan jarak jauh. Ia akan menggabungkan pemanduan pelepasan sifar dengan rangkaian ciri keselamatan dan kemudahan canggih sama seperti kenderaan elektrik yang digunakan kosumer. Ciri dan faedah EV600 termasuk:

  • Dikuasakan sistem bateri Ultium, EV600 disasarkan mempunyai jarak sehingga 250 batu dengan pengisian penuh 1.
  • Kadar caj puncak hingga 170 batu dari jarak se jam melalui pengecasan pantas 120kW DC
  • Lebih dari 600 kaki padu ruang kargo.
  • Terdapat pada GVWR kurang daripada 10,000 paun.
  • Ciri keselamatan pemimpin segmen terkemuka.
  • Ciri keselamatan standard merangkumi: Bantuan Pakir Depan dan Belakang, Brek Kecemasan Automatik, Amaran Perlanggaran Depan, Petunjuk Jarak Mengikuti, Brek Pejalan Kaki Depan, Lane Keep Assist dengan Lane Departure Warning, IntelliBeam high beam automatik dan Kamera HD Vision belakang.
  • Ciri keselamatan dan bantuan pemandu tambahan yang tersedia termasuk: Rear Cross Traffic Braking, Blind Zone Steering Assist, Reverse Automatic Braking, HD Surround Vision, Rear Pedestrian Alert, Enhanced Automatic Emergency Braking, antara lain.
  • Sistem keselamatan kawasan kargo dengan sensor gerak untuk membantu menjaga keselamatan kargo.
  • Skrin infotainment warna penuh 13.4 inci.
  • Pintu poket gelongsor depan, ruang jalan kabin yang luas dan pintu sekat kargo terbuka yang besar semuanya menyumbang kepada pengoptimuman keefisienan pemandu.

Minat awal pelanggan terhadap EV600 adalah kuat, dengan kenderaan pertama yang akan dihantar pada akhir tahun ini. BrightDrop menjangkakan EV600 akan tersedia untuk lebih banyak pelanggan membuat pesanan bermula pada awal 2022.

DHL EV Delivery vans

Pada tahun 2016, gergasi penghantaran DHL menghasilkan van penghantaran EV mereka sendiri (lihat gambar di atas) setelah tidak mendapat respon daripada VW Group untuk menghasilkan van tanpa pelepasan untuk mereka. Lebih daripada 1,000 unit sudah beroperasi di Jerman sejak itu. Van bertenaga bateri Mercedes eSprinter (lihat gambar di bawah) sudah berjalan sejak Julai 2018, tetapi dengan jarak terhad dan ini akan diperpanjang segera.

Mercedes eSprinter van

Dan jangan lupa Peugeot e-Expert yang telah memenangi anugerah ‘Van of the Year’ dan ‘Electric Van of the Year’ di What Van? Anugerah 2021. Dijual dengan pilihan pek bateri 50kWh dan 75kWh, masing-masing menawarkan jarak 143 batu dan 205 batu pada kitaran WLTP, dengan kemampuan untuk dicas hingga 80% dalam masa 30 minit, ia akan segera mencabar jarak pemanduan BrightDrop dengan pek bateri lebih besar.

Previous post

Lexus LC 500 Yang Diilhamkan Penerbangan Ini Dilengkapi Dengan Sayap Besar

Next post

Porsche Meraikan Ulang Tahun ke-25 Boxster Dengan Model Khas

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *