Uncategorized

Apa Yang Perlu Dilakukan Tentang Kereta Kerosakan Banjir Anda

Ramai pemilik kenderaan di Malaysia tidak mempunyai perlindungan insurans banjir

Ya, hujan turun tanpa henti di seluruh negeri dan jumlah kenderaan yang mengalami banjir meningkat dengan cepat sama seperti air banjir. Banyak pemandu terperangkap dalam keadaan tidak menyedari banjir kilat melanda, terutama ketika mereka sedang dalam trafik dan air mula naik di sekeliling.

Berikut adalah beberapa maklumat berguna sekiranya kenderaan anda terperangkap dalam banjir kilat. Harap ia dapat membantu kerana tidak ada apa yang dapat dilakukan tanpa membebankan sejumlah besar wang untuk baik pulih kenderaan anda.

  • Pertama sekali dan yang paling penting adalah jangan cuba untuk menyetat kereta yang ditenggelami air banjir. Walaupun kereta anda masih dibiayai dan mempunyai insurans pihak pertama, anda harus berhati-hati.
  • Mencuba untuk menyetat kereta anda yang dibanjiri boleh menyebabkan kerosakkan yang lebih teruk (tidak dapat diperbaiki).
  • Periksa dengan syarikat insuran anda apakah pilihan tuntutan anda. Sebilangan besar syarikat insuran akan menganggap kereta itu sebagai total loss (rosak secara tidak dapat diperbaiki secara ekonomi) sekiranya air naik sampai ke bahagian atas papan pemuka.
  • Syarikat insurans anda mungkin akan sibuk ‘gila’ dengan panggilan dan tuntutan, jadi ada baiknya anda memulakan proses lebih awal.
  • Mula mengeringkan bahagian dalam. Sekiranya air masuk ke dalam kereta, lumut akan tumbuh dengan cepat. Mulakan dengan membuka pintu dan tingkap dan meletakkan tuala di lantai untuk menyerap air, tetapi anda harus merancang untuk mengganti apa sahaja yang basah, termasuk permaidani, tikar lantai, panel pintu, pelapik tempat duduk dan upholsteri.
Flood Damaged Cars
  • Periksa minyak enjin dan penapis udara anda. Sekiranya ada titisan air di penyucuk minyak enjin atau tahap minyaknya tinggi, atau jika penapis udara mempunyai air di dalamnya, jangan cuba menghidupkan enjin. Sitar kereta anda ke mekanik untuk membuang air dan tukar semua cecair.
  • Periksa semua cecair yang lain. Sistem bahan bakar pada kereta zaman sekarang biasanya tertutup, tetapi kereta yang lama mungkin sistem bahan bakarnya perlu disalirkan. Brek, clutch, power stereng dan botol penyejuk harus diperiksa untuk pencemaran air.
  • Periksa semua sistem elektrik. Sekiranya semua ok untuk menyetat enjin, periksa semua bahagian berelektrik: Lampu depan, lampu isyarat, penyaman udara, stereo, kunci kuasa, tingkap dan tempat duduk, malah lampu dalaman.
  • Periksa roda dan tayar. Sebelum cuba menggerakkan kereta, cari serpihan yang terdapat di sekitar roda, brek dan bahagian bawah badan.
  • Hati-hati dengan alat ganti yang rosak akibat banjir yang datang dari junkyard dan potong kereta.

Akhir sekali, jika anda mahu membeli kereta terpakai dalam beberapa bulan akan datang ini dan ada kereta tertentu yang agak murah di lot kereta terpakai, pastikan anda memeriksa kerosakan banjir kerana banyak pemilik kereta yang rosak akan cuba menjual kereta mereka dengan cepat sebelum isu kerana banjir mula nampak.

Previous post

Honda Kekal Sebagai Jenama Bukan Nasional No.1 Di Malaysia

Next post

Sedan Elektrik Flagship NIO Muncul 9 Januari Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *