Berita Auto

Bilik Pameran Kereta Banjir Di Petaling Jaya

Adakah kenderaan banjir ini akan muncul kemudian di pasaran kereta terpakai?

Hanya beberapa hari yang lalu pada hari Khamis petang ribut petir di Petaling Jaya menimbulkan malapetaka di beberapa bahagian Petaling Jaya dengan banjir kilat. Beberapa kilang dan gudang di Jalan 223 dinaiki air ketika Sungai Penchala melimpah dan membanjiri bangunan perindustrian dan komersial di sepanjang tebingnya.

Yang paling teruk dilanda ialah bilik pameran kereta di Lebuhraya Persekutuan di mana longkang di bahagian belakang telah beberapa kali banjir dari Sungai Penchala selama bertahun-tahun. Dari Mazda, sampai ke Kia dan Ford, air banjir datang dari belakang dan perlahan-lahan meresap ke ruang pameran dan kawasan bengkel di belakang. Bagi kebanyakan orang, perairan berhenti tepat pada waktunya di ketinggian ekzos dan dengan kereta yang diparkir, terdapat sedikit masalah. Oleh kerana perairan surut dengan cepat, kereta ini hanya memerlukan bahagian bawah kereta dibasuh dan dibiarkan kering.

Bagi beberapa yang lain di sepanjang jalan, terdapat kenderaan di tempat letak kereta bawah tanah mereka yang tenggelam. Kenderaan baharu yang tidak terjual ini akan diambil alih oleh penyedia insurans (bilik pameran akan membuat tuntutan dengan syarikat insurans untuk kerosakan banjir) dan apa yang berlaku kepada mereka harus disiasat. Ada kemungkinan besar bahawa penyedia insurans akan membersihkan kenderaan ini di bengkel yang yang dilantik mereka dan kemudian menjualnya dengan harga potongan untuk mendapatkan kembali sebahagian daripada kos mereka.

Yang menjadi kebimbangan adalah bahawa peniaga kereta terpakai yang akan digunakan untuk menjual kenderaan ini setelah banjir mungkin tidak akan mendedahkan apa yang berlaku pada kenderaan ini dan hanya menandakannya sebagai unit pameran stok lama untuk dijual dengan harga yang sangat baik.

Kenderaan ini juga tidak akan mendapat jaminan daripada pengeluar dan tidak akan mendapat notis ‘recall’ apabila diperlukan.

Buyers need to be aware and informed of the issues that could crop up with completely flooded vehicles. 

Pembeli perlu peka dan diberitahu mengenai masalah yang boleh berlaku dengan kenderaan yang tenggelam banjir.

Sementara itu, berita terbesar mengenai banjir kilat ini datang dari gambar viral dalam talian bilik pameran Ducati di sepanjang barisan ruang pameran seterusnya. Gambar viral menunjukkan beberapa motosikal yang diparkir hampir 70 peratus tenggelam. Pengurusan Ducati dengan cepat mengeluarkan siaran media untuk menjelaskan bahawa kerosakan pada kenderaan pelanggan sedang dinilai dan pemiliknya telah diberitahu dan kerja-kerja sedang berjalan untuk mengembalikan bilik pameran mereka kepada asal.

Jalan 51A / 223 di Seksyen 51A juga menyaksikan kenaikkan air tetapi kerosakannya tidak begitu teruk.

Di sepanjang Jalan 222 juga terdapat kenaikan air tetapi bilik pameran kereta kurang terjejas kerana air tidak sampai masuk ke dalam kereta.

Gudang telefon pintar dan gudang peralatan sukan di sepanjang kawasan yang sama juga mengalami banyak kerosakan air dan anda mungkin akan melihat jualan murah di perniagaan-perniagaan ini pasca-PKP nanti. Hati-hati.

Previous post

Video Sorotan Perodua Sedia Membantu

Next post

Siapa Yang Menjaga Aset GoCar Di Stesen Shell

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *