Berita Auto

Perodua Rocky Kena Tangguh Ke Suku Kedua 2021

Crossover DL 55 baharu ini dikatakan pencabar X50

Laporan pasaran baru-baru ini yang diterbitkan pada 24 Ogos 2020 menyebutkan bahawa crossover kompak baru Perodua saingan Proton X50 telah ditangguhkan ke suku kedua (Q2) tahun 2021 (mungkin pada bulan Mei atau Jun 2021). Ini memberi masa yang cukup kepada pihak pengurusan Proton untuk menyerahkan 21,000 unit crossover X50 mereka yang sudah ditempah.

Penghantaran alat ganti dan komponen dari kilang luar negara terganggu kerana Covid-19 dan ini telah memindahkan produksi ke hadapan yang telah membuat senarai menunggu hampir 5 bulan (pada waktu siaran) untuk X50 yang popular.

Perodua Rocky Crossover_2021

Sekiranya Perodua melancarkan crossover DL 55 (Rocky) baharu mereka pada Januari 2021, mungkin terdapat sejumlah pelanggan Proton X50 yang ‘menunggu’, membatalkan tempahan mereka dan mengambil tempahan Perodua memandangkan harga jualan DL 55 yang dijangkakan lebih rendah daripada model asas X50. Ia dianggarkan dihargakan antara RM65,000 hingga RM75,000, Perodua baharu ini akan menampilkan badan kompak dengan panjang 3,995 milimeter dan lebar 1.695 milimeter sambil menyediakan kapasiti bagasi 369 liter yang terkemuka di kelasnya. Ia akan dilengkapi dengan tayar 17 inci dan fender menonjol, yang akan memberinya penampilan crossover yang diinginkan oleh banyak pembeli ASEAN hari ini.

Di bawah bonet akan ada enjin turbo 1.0 liter baharu (yang merupakan en jin yang digunakan oleh Daihatsu di Jepun) dengan D-CVT yang dikembangkan bersama Toyota (yang digunakan pada Toyota Raize) dan Daihatsu yang akan memberikan torsi dan kemudahan memandu enjin 1.5 liter, serta kecekapan bahan bakar yang luar biasa.

Perodua Rocky Crossover_2021

AmBank Research mengekalkan buy call MBM Resources Bhd (MBMR) dengan nilai saksama yang lebih rendah sebanyak RM4.32, berdasarkan EPS FY21 9x yang tidak berubah.

“Kami mengharapkan MBMR mencatat pemulihan luar biasa pada 2H20, yang diperkuat oleh pelaksanaan percutian cukai penjualan dan perkhidmatan (SST) dari 18 Jun hingga 31 Disember 2020. Buy Call kami juga didasarkan pada kepercayaan bahawa kereta Perodua akan pulih lebih cepat berbanding jenama lain kerana harga yang lebih menarik untuk barisan model dan cadangan nilai, ”katanya.

Walau bagaimanapun, penyelidik mengurangkan ramalan untung bersih FY20-21 masing-masing sebanyak 6% dan 7% untuk menunda kelewatan pelancaran model utama – yang merupakan kenderaan utiliti sukan (SUV) 5-tempat duduk Perodua D55L.

Rumah penyelidikan itu menyatakan bahawa pelancaran SUV 5-tempat duduk Perodua D55L yang tidak disebutkan namanya akan ditangguhkan hingga suku kedua tahun 2021. Terdapat laporan bahawa SUV itu sepatutnya membuat debut tahun ini. D55L diharapkan menjadi saudara dekat kembar Daihatsu Rocky / Toyota Raize, yang kedua-duanya mula dijual di Jepun pada November 2019.

“We believe that Perodua is likely to set a lower price point for the model compared to the Proton X50.

Previous post

Beli Sebuah Proton Atau Telefon Huawei Dan Berpeluang Menangi X70

Next post

Hyundai Elantra Dinamakan Sebagai Finalis Anugerah Car Of The Year

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *