Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah GRAB Bekerjasama Dengan Hyundai Dalam Projek Kilang EV Singapura

Agensi tempatan kami mengabaikan GRAB sejak awal dan sekarang perniagaan berjuta-juta dolar ini akan meningkatkan pasaran kerja Singapura dan penerimaan EV?

Pada bulan November 2018, Hyundai Hyundai Motor Co telah meningkatkan kepentingannya dalam mengembangkan pasaran Asia Tenggara dengan pelaburan USD250 juta di Grab Singapura (syarikat ride-hailing). Pada masa itu, Hyundai dan sekutunya Kia Motors Corp mengumumkan pelancarkan projek kenderaan elektrik (EV) di Asia Tenggara untuk 2019, bermula dengan Singapura, di mana 200 EV akan disewa kepada pemandu Grab.

GRAB Singapore

Kerjasama itu bertujuan untuk membantu Grab menurunkan kos pemilikan kereta dan operasi bagi pemandunya di mana kos yang lebih rendah akan membantu syarikat-syarikat ride-hailing menarik dan mengekalkan pemandu.

Pada bulan Januari 2019, Grab membeli 200 unit Hyundai Kona EV untuk armada ride-hailing mereka di Singapura menjadikannya armada EV terbesar pada masa itu.

Kemudian pada bulan Disember 2019, Grab melancarkan projek percubaan EV di Jakarta dengan 20 buah kereta Hyundai Ioniq EV. Grab juga menandatangani perjanjian dengan pembekal elektrik Indonesia Perusahaan Listrik Negara untuk bekerjasama dalam pembangunan stesen pengisian kenderaan elektrik di negara itu untuk memudahkan penggunaan EV di jalan raya dan lebuh raya Indonesia.

Program Grab di Singapura yang merupakan usaha sama dengan Hyundai untuk membekalkan kenderaan bertenaga bateri dan ada SP Group yang membekalkan infrastruktur pengecasan. Bersama-sama, mereka telah menyewa dan menguruskan 200 kenderaan sehingga akhir 2019 di Singapura saja, menyediakan infrastruktur kereta dan pengisian dengan syarat yang menarik.

Walaupun setelah mengambil kira kadar sewa yang lebih tinggi dan masa menunggu bila mengecas, yang menjadikan kos sebenar lebih tinggi daripada biasa, pemandu Grab yang mengambil bahagian rata-rata dapat membuat sekitar 10 hingga 20 persen lebih banyak sehari daripada pemandu yang menyewa kenderaan enjin pembakaran. Ini adalah insentif kuat untuk beralih. Pendekatan yang sama dapat diterapkan untuk pengiriman makanan dan armada lain.

Hyundai Ioniq 3 EV

Kemudahan Hyundai Motor Group (HMG) Singapura juga akan mengumpulkan kit SKD / CKD yang bersumber dari kemudahan pengeluaran di luar negara dan tidak melakukan pembuatan skala penuh. Namun, satu kelebihan yang mungkin bagi pelanggan adalah model pemilikan Battery as a Service (BaaS) untuk Hyundai EV generasi akan datang.

Di bawah BaaS, harga bateri tidak termasuk dalam harga penjualan kenderaan dan pembayaran kewangan. Jadi, kos awal untuk menukar ke Hyundai Ioniq 5 dan Hyundai Ioniq 3 adalah rendah. Bateri biasanya menyumbang 50% daripada kos EV, menjadikannya mahal dalam model pembelian langsung.

Pelanggan yang menggunakan model BaaS akan dapat dengan mudah menggunakan pelan langganan bateri, dan dengan itu, harga pembelian mereka untuk EV di Singapura akan jauh lebih rendah.

Hyundai Ioniq EV

Hyundai bertujuan untuk mengumpulkan data seperti pengisian bateri dari kereta yang disewakannya ke Grab untuk mengembangkan kenderaan yang disesuaikan dengan lebih baik untuk Asia Tenggara, yaitu Indonesia dan Thailand di mana adaptasi EV meningkat ketika kedua-dua kerajaan memberikan insentif bertulis yang jelas untuk pengeluar EV.

Pemerintah Singapura merancang untuk memperluas infrastruktur pengecasan awam EV negara dari 1,600 hingga 28,000 titik pengisian dalam beberapa tahun mendatang. Tujuannya adalah untuk menghilangkan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman di Singapura dari 2040 dan seterusnya dan ianya kelihatannya berkemungkinan kerana mereka mempunyai program bertulis yang jelas tanpa agenda tersembunyi.

Buat masa ini, tidak ada industri pembuatan kenderaan di Singapura.

Hyundai Ioniq PHEV

Di Singapura, penghapusan kenderaan enjin pembakaran dalaman menjelang 2040 akan mempercepat penggunaan kenderaan elektrik (EV) dan pembukaan lebih banyak titik pengecasan EV. Dengan sasaran kerajaan Singapura untuk meningkatkan penembusan solar hingga mencapai 2GWp menjelang tahun 2030, mengintegrasikan teknologi kenderaan-ke-grid (V2G) ke dalam grid nasional boleh menjadi kunci untuk menguruskan tenaga yang diperbaharui sambil menjaga kestabilan dan kebolehpercayaan grid.

Melihat semua fakta di atas, kami hampir pasti bahawa Grab adalah beberapa pihak yang terlibat dalam keputusan untuk menghasilkan kenderaan elektrik semi-down Hyundai di Singapura.

Apa pendapat anda?

Previous post

Pusat 3S Isuzu Baharu Dibuka di Taiping

Next post

Kemas Kini Audi Q2 Meletakkan Enjin 1.5 liter Di Dalamnya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *