Hibrid, Elektrik, Hidrogen

PERTAMA DIDUNIA! Honda City RS e: HEV Dipandu

Pada Rabu, kami diberi peluang untuk menjadi yang pertama di DUNIA yang memandu Honda City RS e: HEV yang baharu. Pandu uji ini dilakukan setelah kita melihat barisan pengeluaran Honda untuk City baharu di kilang mereka di Pegoh, Melaka. Walaupun ujian perjalanannya sendiri tidak lama (hanya 5 minit setiap orang), kami mendapat pengalaman keselamatan dan tenaga elektrik model teratas City yang baharu. Tetapi, mari kita bongkar produk baharu ini dan semua istilah pemasaran yang mengelilinginya dahulu.

Memahami RS, e:HEV, i-MMD

RS

Anda tahu bagaimana hampir setiap kereta dijual dalam ‘gred’ atau ‘level trim’ yang berbeza? Bagi Honda, gred ‘RS’ adalah yang tertinggi. Dulu, nilai tertinggi City adalah spesifikasi ‘V’, tetapi sekarang spesifikasi ‘RS’, atau ‘Road Sailing’ adalah yang tertinggi di Malaysia. Kami belum melihat City gred rendah, tetapi RS kemungkinan besar akan mempunyai body kit yang paling agresif, rim yang paling besar, paling menarik, dan peralatan yang paling banyak.

Bolehkah model ‘RS’ bukan hibrid wujud? Ya, tetapi tidak mungkin. Sekali lagi, kerana ‘RS’ menunjukkan tahap peralatan dan ciri reka bentuk, Honda telah melancarkan model RS bukan hibrid sebelum ini, seperti HR-V RS, yang masih dijual hingga kini. Namun, kami berpendapat Honda City RS spesifikasi Malaysia hanya akan tersedia dengan enjin e: HEV mereka.

e:HEV

Ini adalah istilah pemasaran baharu yang merangkumi semua teknologi powertrain hibrid masa depan Honda. Mereka baharu saja memutuskan untuk menggunakan “e: HEV” di Tokyo Motor Show 2019.

Oleh itu, ingat tak ketika Honda mula menggunakan ‘VTEC’ pada semua enjin petrol mereka dengan variable valve timing? Beberapa enjin VTEC memiliki BANYAK kuasa di tahap tinggi, enjin VTEC lain ditala untuk kecekapan bahan bakar maksimum. Terdapat 3 tahap VTEC, dan i-VTECs dan banyak variasi yang diliputi di bawah istilah selubung ini.

Fikirkan e: HEV sebagai istilah selubung baharu untuk motor hibrid Honda dan mana-mana Honda yang memakai lencana ‘e: HEV’ adalah produk elektrik. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai perkara ini di sini.

i-MMD

Ini bermaksud Intelligent Multi-Mode Drive atau Panduan Multi-Mod Pintar. Terdapat banyak cara untuk mengkonfigurasi sistem hibrid. Honda Motor sendiri telah mencuba sekurang-kurangnya 4 cara yang berbeza. Ingat Civic Hybrid, Insight, Jazz Hybrid dan CR-Z yang kami dapat pada awal tahun 2010? Mereka semua menggunakan sistem IMA (Integrated Motor Assist).

NSX dan beberapa model Acura di AS menggunakan sistem hibrid 3-motor yang berbeza yang disebut SH-AWD (Super Handling All-wheel Drive). Hybrid HR-V sekarang, Jazz Hybrid dan City Hybrid yang keluar semua menggunakan sistem lain yang disebut i-DCD (Intelligent Dual Clutch Drive).

Setiap sistem ini mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. IMA mempunyai pek bateri yang kecil dan murah sedikit, dan motor elektrik digunakan untuk meningkatkan output enjin petrol secara langsung. SH-AWD memberikan lebih banyak kawalan individu terhadap setiap roda untuk pengendalian yang lebih baik. i-DCD meletakkan motor elektrik dalam transmisi dan berkongsi tugas memandu roda dengan enjin petrol.

i-MMD, sebaliknya sangat berbeza dengan semua ini. Terdapat 2 motor elektrik, 1 enjin petrol, 1 pek bateri, dan tiada kotak gear.

Mode EV Drive

Kereta ini dipandu KEBANYAKANNYA oleh motor elektrik (motor Traction, 80kW, 253Nm tork). Brek regeneratif dalam sistem ini cekap, jadi perjalanan singkat dapat dilakukan dengan enjin petrol dimatikan. Apabila pek bateri (Unit Kuasa Pintar) kehabisan jus, enjin petrol (Kitaran Atkinson 1.5L DOHC yang disuntikkan port) hidup dan tidak bergerak. Semasa tidak bergerak, enjin petrol memutar motor kedua (motor Generator) dan tindakan ini mengisi bateri dengan cekap.

Mode Panduan Hibrid

Katakan anda mahu memecut laju melebihi 60km / j. Enjin petrol, jika belum dihidupkan, akan dihidupkan dan dinyalakan untuk memutar motor penjana pada kelajuan yang lebih. Kini penjana bukan hanya mengisi bateri, tetapi lebihan elektrik yang dihasilkan dihantar ke motor traction. Enjin petrol masih tidak disambungkan ke roda. Kuasanya ditukarkan menjadi elektrik dan digunakan untuk meningkatkan daya traction/tarikan motor. Kami tidak pasti berapa lama tindakan ini dapat dilakukan secara berterusan, tetapi tenaga pengajar di pandu uji kami mengatakan bahawa mereka melakukannya sepanjang pagi tanpa masalah.

Mode Pandu Enjin

Oleh itu, kita lebih kurang membuktikan bahawa sistem i-MMD kebanyakannya elektrik. Tetapi salah satu kelemahan terbesar kenderaan elektrik ialah kenderaan itu tidak cekap pada kelajuan tinggi. Semasa cruising di lebuh raya, enjin petrol menggerakkan roda secara langsung, kerana klac dipasangkan yang menghubungkannya ke roda. Sekali lagi, tidak ada kotak gear sebenar di sini, jadi nisbah panduan tetap dan paling berkesan untuk menjaga kelajuan lebuh raya.

Bagaimana ia berfungsi dalam Kehidupan Sebenar?

Terus terang cakap, City e: HEV jauh lebih mudah daripada yang anda sangkakan. Walaupun saya tidak dibenarkan bercakap tentang bahagian dalam, boleh dikatakan bahawa kawalan panduan sebenarnya lebih mudah daripada yang ada pada City Hybrid. Pemilih gear bukanlah benda asing yang kelihatan seperti floppy seperti pada i-DCD. Anda, sebagai pemandu, tidak perlu memilih mode mana yang ingin anda gunakan secara manual. I-MMD pada model lain seperti CR-V mempunyai beberapa elemen membingungkan yang lain, tetapi pada City ini diperkemas.

Satu elemen yang mungkin membingungkan ialah paddle shifternya. Kerana ianya tidak ada kotak gear, pergeseran ke bawah adalah hanya daya tarikan motor rasa ‘mengetat’, dan brek enjin semakin kuat semakin menurun. Motor elektrik mempunyai banyak tork, jadi saya menjangkakan ciri ini hanya akan digunakan untuk ‘mendaki Genting’ dengan berkesan.

Penambahbaikan Casis

Selain enjin, casis itu sendiri terasa jauh lebih tertanam dan jauh lebih tenang daripada sebelumnya. Perbezaan malam dan siang. Kekakuan kilasan depan meningkat 20.4% berbanding kereta terakhir dan lebih ringan 4.3kg daripada sebelumnya walaupun terdapat persediaan e: HEV yang baharu.

Kami melihat secara langsung bahawa casis baru jauh lebih kompleks untuk disatukan, oleh itu peningkatan besar dalam perjalanan dan pengendalian kereta. Selain memerlukan mesin pemasangan yang baru, Honda kini juga menggunakan busa penyembur di tiang A- dan B. Buih cair ini digabungkan dan disemburkan terus ke 6 port di casis, di mana ia segera padat. Model sebelumnya menggunakan ‘separator’, tetapi busa semburan jauh lebih berkesan untuk memasuki semua sudut dan celah untuk meredam bunyi dan getaran dengan betul sehingga lebih daripada 30%.

Apa ciri lain yang terdapat pada City?

Dua perkara besar yang boleh kita bincangkan ialah Honda LaneWatch dan Honda Sensing.

Honda LaneWatch

Lanewatch adalah teknologi yang ada pada Honda sejak generasi Accord sebelumnya. Ia kini membuat debutnya di segmen B. Pada dasarnya terdapat kamera sudut lebar yang dipasang di bawah cermin sisi penumpang. Apabila anda memberi isyarat ke kiri atau menghidupkannya secara manual, anda akan mendapat pandangan yang jelas titik buta anda. Walaupun kereta lain hampir 90 darjah dari anda, ia masih dapat dilihat.

Honda Sensing

Sensing adalah nama menyeluruh untuk sistem Advanced Driver Assist Honda. Ia juga pernah digunakan pada kenderaan Honda yang lebih besar, seperti Accord, CR-V dan Civic sebelum ini. Sekarang ia debut di segmen B. Apa yang berbeza di sini adalah ianya dikurangkan sedikit pada City RS kerana Honda Sensing biasanya menggunakan radar gelombang milimeter dan kamera untuk mengukur.

Kali ini, hanya kamera yang ada. Ini terbalik pula dari Nissan Almera yang akan datang, yang hanya dilengkapi dengan sensor radar.

Kelebihan menggunakan hanya kamera? Dengan kamera sahaja, Honda Sensing masih dapat mengesan petanda lorong, pejalan kaki (bahkan pada waktu malam), kenderaan lain di lorong yang akan datang, dan basikal. Ini bermakna anda masih mendapat Collision Mitigation Braking dan Forward Collision Warning. Anda juga mendapat Amaran Keluar Jalan dan Peringatan Keluar Lorong, jadi stereng akan bergetar untuk memberi amaran kepada anda jika anda tersasar dari lorong, kemudian campur tangan dan membetulkan stereng anda secara automatik.

Anda juga mendapat Adaptive Cruise Control 30km / j keatas. Yang benar-benar hilang ialah Low-speed Follow/Ikut Berkelajuan Rendah, yang pada dasarnya ialah Adaptive Cruise Control untuk kesesakan lalu lintas / panduan bandar.

Kelemahan lain adalah bahawa pemasangan kamera semacam ini tidak begitu tepat jika cermin depan kotor atau jika hujan lebat.

Lapuran Subhash Nair.

Previous post

Motosikal Suzuki Kini Kembali Ke Malaysia

Next post

Filem Tint Antimikrobial Kegemaran Jepun Kini Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *